سیستان و بلوچستان، قطب مهم گردشگری در پساکرونا

دکتر منوچهر جهانیان افزود: این موضوع باعث شده که هم دسترسی به آبهای آزاد داشته باشد و هم با همسایگی در کشورهای همسایه به نوعی یک دروازه به جنوب شرق آسیا شود. در تقسیم بندی unw در جنوب شرق آسیا هستیم و دروازه ورود به جنوب شرق آسیا برای تعامل و همکاری های گردشگری است.
وی به آخرین سرشماری سال 95 اشاره کرد و ادامه داد: در این سرشماری جمعیت استان بیش از دو میلیون 775 هزار و 140 نفر بوده است. سیستان و بلوچستان، دارای 23 شهرستان با مرکزیت شهر زاهدان است.
جهانیان با بیان اینکه منطقه اساطیری سیستان و بلوچستان از سه منطقه سیستان، سرحد و مکران تشکیل شده است به سیناپرس گفت: سیستان قسمت شمالی آن را دربر می گیرد و در کتاب اوستا یازدهمین سرزمینی است که اهورامزدا آفرید و همچنین زادگاه رستم دستان قهرمان حماسی شاهنامه فردوسی است. بلوچستان نیز واسطه ای بین دو تمدن کهن هند و سومر بوده و حتی می توان گفت هندیان و سومریان فرهنگ خود را ابتدا از بلوچستان اخذ کرده اند و تمدن بلوچستان با تمدن غرب و شرق هماهنگی داشته است.
رئیس دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ با اشاره به جاذبه های گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: در این منطقه می توان به جاذبه های طبیعی و درکنار آن جاذبه های بی نظیر موجودات گیاهی و جانوری اشاره کرد و اگر دولت به آن توجه کندف این فرصت مناسبی برای توسعه اکوتوریسم در منطقه است.بنابراین می توان از سیستان  و بلوچستان به عنوان قطب توریسم کشور و همچنین قطب جاذبه های فرهنگی و تاریخی  استفاده کرد.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: بخشی از جاذبه های استان عبارتند از دریای عمان یا خلیج فارس، کوه های مریخی، جنگل های حرا، کوه تفتان، کوه خواجه، دریاچه هامون، رودخانه هیرمند، چشمه های آب گرم، رودخانه دامن و نخلستان های آن، منطقه جنگلی ببرک بهترین زیستگاه های یوزپلنگ ایرانی، رودخانه باهوکلات که محل پرورش تمساح پوزه کوتاه ایرانی (گاندو) است و بسیاری از گونه های گیاهی و جانوری پلنگ ایرانی، خرس سیاه بلوچستان، درخت انجیر معابد با قدمت دوهزار سال می تواند مورد توجه بسیاری قرار بگیرد.
رئیس دانشکده گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ  با بیان اینکه بسیاری از افراد منطقه خلیج فارس و کشورهای دیگر منطقه علاقمند هستند از جاذبه های بی نظیر ایران  بازدید داشته باشند، افزود: در کنار آن جاذبه های فرهنگی و تاریخی و در راس جاذبه های فرهنگی در منطقه آداب و رسوم، سنن، مهمان نوازی و عطوفتی که در مردمان منطقه سیستان و بلوچستان وجود دارد، یک ظرفیت بسیار بی نظیر است که برای حضور در منطقه و بازدید از آنها ایجاد انگیره می کند،که امیدواریم  در دوران پساکرونا شاهد رشد و توسعه منطقه سیستان و بلوچستان باشیم.  

جاذبه های تاریخی
جاذبه های تاریخی از دیگر مواردی است که رئیس دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ، به آنها اشاره کرد و ادامه داد: شهر سوخته زابل به عنوان میراث جهانی و هفدهمین اثر کشورمان که به ثبت یونسکو رسیده است، شهره جهانی دارد و متعلق به همه بشریت است. کوه خواجه، آسبادها، آتشکده کرکویه، منطقه باستانی حوضدار، قلعه مچی، روستای تاریخی قلعه نو، دهانه غلامان، زاهدان کهنه، آتشگاه و قلعه گله گنگ، قبرستان هفتادملا، قلعه بمپور، قلعه ناصری، اسپیدژ، قلعه سب و قلعه کنت، روستای گلپور که به عنوان شهر سفال جهانی به ثبت رسیده، سنگ نگاره های سراوان، بافتهای تاریخی که در مناطق روستایی و حتی در منطقه سیستان و بلوچستان به وفور یافت می شود.
وی با بیان اینکه همه اینها ظرفیت هایی است که در کشور وجود دارد؛گفت: متاسفانه نه تنها برای گردشگران خارجی بلکه در ایران نیز  نتوانسته ایم  این نعمات را معرفی کنیم .
وی تاکیدکرد:  به همین جهت می طلبد که دولت سرمایه گذاری جدی در بحث معرفی و تبلیغات و اطلاع رسانی جاذبه ها در قالب نمایشگاه های بین المللی، برنامه های ماهواره ای و استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی  تلاش کند و آنها را به کارگیرد.
به گفته جهانیان؛ در کنار جاذبه های اکوتوریسمی و فرهنگی و تاریخی، صنایع دستی این منطقه هم از جذابیت خاصی برخوردار است. سفالگری، خامه دوزی، سوزن دوزی، سکه دوزی و آینه دوزی، سیاه دوزی، جواهرسازی، دودنی بافی، خولک بافی، سیس بافی، قالیبافی و گلیم بافی، پلاس بافی و لنج سازی که از صنایع ویژه این استان است که  می تواند در جذب گردشگر ایجاد انگیزه کند. از سوی دیگر نیز به رونق کسب و کارهای محلی  و توانمندسازی جامعه و میزبان محلی که ماحصل دسترنج آنها در قالب صنایع دستی می تواند در اختیار گردشگری داخلی و خارجی قرار بگیرد.
وی همچنین خاطرنشان کر: با شکل گیری گردشکری منظقه می توان از مهاجرت  افراد بومی به شهرها و حاشیه شهرها و همینطور پیشگیری از آسیب ها و ناهنجاری ها که به واسطه مهاجرت و حضور در حاشیه شهرها  اتفاق افتاده است، جلوگیری کرد.
این استاد دانشگاه  به حمایتهای دولت اشاره کرد و افزود: ایجاد زیرساخت ها ،کمکهای فنی و اعتباری در قالب  کارگاه ها وآموزش ها می تواند کمک موثری در این راستا باشد همچنین کمک  در عرصه فروش و صادرات  محصولات این منطقه منجر به ارز آوری نیز می گردد.
آنگونه که رئیس دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ، می گوید: یکی دیگر از مواردی که می تواند برای سفر به این استان ایجاد انگیزه کند، بحث میوه های خاصی است که در این منطقه و مناطق جنوب شرق آسیا وجود دارد. از گونه های مختلف پاپایا، درخت چیکو، گواوا و سایر گونه هایی که می تواند بسیار مورد توجه قرار بگیرد. هم به لحاظ شرایط آب و هوایی و هم به لحاظ وضعیتی که منطقه دارد می تواند ایجاد انگیزه کند برای مسافرت و توسعه همکاری های گردشگری با استفاده از این ظرفیت هایی که وجود دارد.
رئیس دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ ادامه داد: سفال کلپورگان که در منطقه روستای کلپورگان است در سال 96 در فهرست جهانی یونسکو به ثبت رسید که خود ظرفیت بی نظیری است برای معرفی صنایع دستی و آثار دست یافته هنرمندان این خطه و می تواند منجر به توسعه فعالیت های هنری،اقتصادی ، گردشگری و فرهنگی- اجتماعی -مردم سختکوش این منطقه شود.
آنگونه که دکتر جهانیان گفت: در کنار میراث جهانی که در فهرست یونسکو به ثبت رسیده است، می توانیم به کوه خواجه نیز اشاره کرد. کوه خواجه با معماری شگفت انگیز، یک ظرفیت بی نظیر گردشگری است و حتی متولیان استانی و کشوری می توانند از آن به عنوان یک اثر طبیعی تاریخی برای ثبت جهانی نیز استفاده کنند. زیرا با ثبت جهانی این کوه در عرصه بین المللی، ایجاد انگیزه در ورود گردشگر بین المللی بیشتر می شود.
وی به دیگر آثار و جاذبه های توریستی اشاره کرد و ادامه داد: یکی دیگر از آثار این منطقه که منجر به جذب گردشگر اکوتوریسم و طبیعت گرد می شود ،میتوان به کوه تفتان و آتشفشان نیمه خاموش آن اشاره کرد.
همچنین گورستان باستانی اسپیدژ که ظرفیت بی نظیر برای توسعه گردشگری دارد و دژ سفید که خود اثری منحصر به فرد است.
به گفته رئیس دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ، یکی دیگر از آثار کمتر شناخته شده محوطه تاریخی حوضدار است که ظرفیت عظیمی برای توسعه  وجذب گردشگر در دل خود دارد.
وی افزود: حتی وجود تمساح پوزه کوتاه و گاندو در این منطقه برای گردشگران بیوتوریسم علاقمند به گونه های نادر جانوری و گیاهی  می تواند بسیار جذاب باشد.

جهانیان عنوان کرد: به نظر باتوجه به موقعیت ژتوفیزیکی و توسعه گردشگری دریایی و ایجاد خط دریایی چابهار-مسقط؛ چابهار-کراچی؛ چابهار-هند، چابهار-مالزی؛ چابهار- اندونزی می تواند به عنوان توسعه همکاری های گردشگری این منطقه  مورد توجه باشد.همچنین  با ایجاد شهرک های تجاری صنعتی، بازارچه های صنایع دستی و گردشگری بین ایران و افغانستان و نیز ایران-پاکستان و هندوستان برای جذب گردشگر داخلی و خارجی می توان انگیزه ایجاد کرد.
رئیس دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ افزود: ایجاد منطقه آزاد گردشگری در چابهار با توجه به آن همه زیبایی و ظرفیتهایی که در منطقه وجود دارد ، می تواند در تعاملات بین المللی و توسعه گردشگری دریایی مورد توجه قرار بگیرد. از سوی  دیگر تسریع در راه اندازی راه آهن زاهدان-سرخس نیز می تواند به توسعه همکاری های کشورهای همسایه کمک کند. همچنین اتصال شمال و جنوب استان از طریق شبکه ریلی کشور، بحث توسعه همکاری هایی که به این واسطه در استان ها و مناطق همسایه می تواند وجود داشته باشد. و در کنار آن مطالعاتی که در توسعه چابهار و حمل و نقل و توسعه همه جانبه سیستان و بلوچستان مورد توجه قرار بگیرد.
رئیس دانشکده علوم گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ گفت: قطعا می توان از این همه ظرفیت و پتانسیل و توانمندی و در راس همه آنها مهمان نوازی و اصالت ومهربانی که در مردمان سیستان و بلوچستان وجود دارد،ظرفیتی بی نظیر و فرصتی برای ایجاد اشتغال، رونق کسب و کار های محلی و درنهایت شکوفایی توسعه سیستان و بلوچستان در عرصه داخلی و خارجی ایجاد کرد.همچنین امیدواریم در  دوران پساکرونا استان سیستان و بلوچستان به عنوان یکی از مقاصد جدید و نوظهور و یکی از قطب های گردشگری داخلی و خارجی مورد توجه قرار بگیرد.

گزارش: مهگل غفاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا