موشک سایوز، ۳۶ ماهواره‌ مخابراتی جدید را به مدار زمین رساند

شرکت ارائه‌دهنده‌ اینترنت ماهواره‌ای وان‌وب (OneWeb) دوباره پرتاب‌های خود را آغاز کرد و روز جمعه در پرتابی جدید که از پایگاه فضایی وستوچنی در شرق روسیه انجام گرفت، ۳۶ ماهواره مخابراتی جدید را در مدار پایین زمین مستقر کرد. این ماهواره‌های مخابراتی قرار است به خوشه‌ی ماهواره‌ای بپیوندند که قبلا ۷۴ ماهواره‌ی آن در مدار قرار داشتند. وان‌وب پس از ورشکستگی، توسط شرکت خوشه‌ای هندی بهارتی اینترپرایز و دولت انگلستان خریداری شد.

موشک سایوز طی عملیاتی که به وسیله آریان‌اسپیس (شرکت ارائه‌دهنده پرتاب‌های فضایی) انجام گرفت، ساعت ۲۱:۲۶ به وقت محلی (۱۲:۳۶ به وقت گرینویچ) پایگاه فضایی وستوچنی را ترک کرد. حدود ۴ ساعت طول کشید تا تمام ۳۶ ماهواره‌ی مخابراتی که هر کدام به اندازه یک ماشین لباسشویی هستند، به مدار زمین برسند. وان‌وب پس از استقرار ماهواره‌ها در مدار زمین، با انتشار پستی در توییتر تأیید کرد که سیگنال‌های هر ۳۶ ماهواره سینگال‌ را دریافت کرده و مأموریت به‌صورت کامل موفقیت‌آمیز بوده است.

پرتاب اخیر در مجموع چهارمین پرتاب وان‌وب و سومین پرتابش در سال ۲۰۲۰ بود که هدف درازمدت آن، ایجاد دسترسی به «اینترنت برای همه، در همه‌جا و همه‌وقت» است. این ارائه‌دهنده‌ی اینترنت ماهواره‌ای با ماهواره‌هایی که روز جمعه به مدار زمین فرستاد، مجموع ماهواره‌های مخابراتی عملیاتی خود را به ۱۱۰ ماهواره رساند. وان وب تصمیم دارد منظومه‌ای بزرگ‌تر شامل ماهواره‌های کوچک مخابراتی در مدار پایین زمین قرار دهد تا دسترسی به اینترنت را فراهم کند.

برای تحقق این امر و راه‌اندازی اَبرمنظومه‌ای متشکل از ۶۵۰ ماهواره و ساخت زیرساخت‌های شبکه اینترنت ماهواره‌ای، وان‌وب نیاز به افزایش بودجه‌ تقریبی ۲٫۵ میلیارد دلار دارد. بودجه لازم برای کل این پروژه بین ۵٫۵ میلیارد تا ۷ میلیارد دلار تخمین زده می‌شود. مدیرعامل اجرایی جدید این شرکت در تازه‌ترین اظهارنظر خود نسبت به این موضوع ابراز امیدواری کرده بود. نیمی از این بودجه احتمالا از طرف دو مالک اصلی شرکت وان‌وب و نیم دیگر آن از طریق جذب سرمایه‌گذار تأمین می‌شود.

سانیل بهارتی میتال، بنیانگذار و رئیس هیئت مدیره شرکت بهارتی اینترپرایزُ در نشست روز ۱۹ آذر اتحادیه بین‌المللی ارتباطات راه‌ دور گفته بود:«خوشبختانه وان‌وب در فاز اول هزینه زیادی صرف کرده است. [در فاز اول] پول زیادی خرج رزرو پرتاب‌ها و ساخت ماهواره‌ می‌شود.»

شرکت خوشه‌ای بهارتی اینترپرایز یکی از بزرگ‌ترین خریداران وان‌وب است. میتال می‌گوید بهارتی اینترپرایز طی ۱۸ تا ۲۴ ماه گذشته بیش از ۱۲ میلیارد دلار صرف سرمایه‌گذاری در پروژه‌های دیگر کرده استِ بنابراین سرمایه‌گذاری بیشتر برای وان‌وب مقدور نیست. به گزارش اسپیس‌نیوز، بر اساس قرارداد مالکیت جدید، بهارتی اینترپرایز و دولت انگلیس هر کدام مالک ۴۲٫۲ درصد از سهام شرکت خواهند بود و سایر سهام به سافت‌بانک و شرکت هیوز تعلق خواهد داشت.

 وان‌وب همچنین اعلام کرد که مدیرعامل جدید این شرکت نیل مَسترسون خواهد بود که اخیرا به ۲۰ سال فعالیت در شرکت تامسون رویترز پایان داده بود. آخرین سمت مسترسون در این غول رسانه‌های گروهی، مدیرعامل اجرایی بوده است. مسترسون به‌عنوان مدیرعامل اجرایی جایگزین آدریان استیکل شد.

وان‌وب تنها چند روز پس از پرتاب چندده‌ ماهواره‌ی مخابراتی به مدار زمین، دادخواست فصل ۱۱ ورشکستگی را رسما تسلیم دادگاه کرد. در گزارش‌های آن زمان رسانه‌ها، عامل ورشکستگی شرکت خودداری سافت‌بانک، بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار وان‌وب از تزریق بودجه‌ی بیشتر عنوان شد.

استكل مدیرعامل اجرایی وقت وان‌وب در آن زمان با اشاره به رکود ناگهانی که تنها چند هفته پیش از اعلام ورشکستگی جهان را درنورید، گفته بود: اوضاع فعلی ما نتیجه‌ی تأثیر [رکود اقتصادی ناشی از] بحران کرونا است. بااین‌حال ما همچنان به ارزش اجتماعی و اقتصادی مأموریت خود پایبند خواهیم بود که برقراری ارتباط برای همه در هر جایی است.

منبع:زومیت

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا