نخستین فب ملی میکرو نانو الکترونیک با تجهیزات ایرانی افتتاح شد

 اولین‌  فب میکرونانو در پارک فناوری پردیس با حضور معاون علمی و فناوری رونمایی و افتتاح شد.

دکتر سعید سرکار دبیر ستاد توسعه فناوری نانو با بیان اینکه ایران بیش از ۱۰۰ دانشگاه در مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکترای نانو تکنولوژی دارد، گفت: همچنین  حدود بیش از ۱۰۰ هزار دانشجوی ما در رشته های مرتبط مشغول به تحصیل هستند ولی متأسفانه ما یک زیرساخت مناسب در رابطه با حوزه الکترونیک در کشور نداریم.

به گفته وی، از سوی دیگر هیچ ساختاری وجود ندارد که دانشجو بتواند طراحی خودش را انجام بدهد یا  نمونه اولیه نیمه صنعتی حاصل تلاش خود را تولید کند.
وی با اشاره به رونمایی این فب میکرونانو الکترونیک گفت: این فب با سرمایه‌گذاری صندوق توسعه فناوری نانو و حمایت و پشتیبانی معاونت علمی و فناوری ساخته شده است. در این زمینه صندوق شکوفایی نوآوری هم کمک‌های فوق‌العاده شایانی کرد که طرح محقق بشود.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانو گفت:خوشبختانه ما توانستیم این فب را با تمام تجهیزات داخلی و بیش از ۳۰ دستگاه تخصصی راه اندازی کنیم.

سرکار گفت: «فب» مکانی است که محقق می‌تواند نمونه‌های اولیه را مبتنی بر طراحی‌های الکترونیک در رابطه با آی سی ها، مدارهای مجتمع و سایر قطعات میکرو و نانو الکترونیک تولید کند.

وی ادامه داد: همچنین محقق می تواند به صورت نیمه صنعتی قابلیت تولید این قطعات میکرو نانو الکترونیک در تیراژ نسبتاً متوسط را تولید کند.

سرکار با تاکید بر اینکه بنا داریم در آینده یک شتاب‌دهنده میکرو نانو الکترونیک اطراف این فب داشته باشیم، گفت: تا بدین واسطه استارت آپ ها و هسته های فناور در حوزه میکرو نانو الکترونیک بتوانند دسترسی کامل به فب داشته باشند. همچنین این فب در شبکه آزمایشگاهی به اساتید و دانشجویان دانشگاه‌ها خدمات ارائه خواهد کرد.

وی تاکید کرد: امیدواریم  بتوانیم ظرف ۴ سال آینده متناسب با نیاز یک فب پیشرفته تر و بزرگ‌تری را در کشورمان تاسیس کنیم.

دبیر ستاد توسعه فناوری نانوادامه داد: این فب ها در کشور تحول بزرگی در صنعت میکرو نانو الکترونیک کشور ایجاد خواهد کرد.

وی با بیان اینکه صنعت خودروسازی به سنسورها و فناوری‌های آینده مثل۴g مثل اینترنت اشیاء واقعیت مجازی و …به فب میکرونانو الکترونیک وابسته هستند، گفت: امیدواریم با افتتاح این فب، در سال ۱۴۰۴  ایران قادر به تولید دستگاه ها شود.

با راه اندازی این فب، دیگر نیاز به واردات تجهیزات مرتبط از کشورهای خارجی نخواهد بود بلکه ایران، خودش یک فب ساز خواهد شد.

منبع:مهر

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا