چین تا سال ۲۰۳۰ سنگ‌های سیاره سرخ را نیز به زمین می آورد

 گویا آوردن نمونه‌های ماه به زمین پس از ۴۵ سال چندان برای چینی‌ها کافی نبوده، چراکه آژانس فضایی چین اظهار کرده در حال برنامه ریزی برای آوردن نمونه‌های مریخ به زمین هستند.

سازمان ملی فضایی چین (CNSA) پیش از این اعلام کرده بود که قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ مأموریت بازگشت نمونه‌ای را به سطح مریخ ارسال کند و حال مقامات پس از موفقیت در مأموریت چانگ ای ۵ در جمع آوری نمونه‌های ماه و ارسال آن به زمین، ماموریت مریخ را تایید کردند.

"وو یانهااو" ( Wu Yanhau) ، معاون سازمان ملی فضایی چین در یک کنفرانس مطبوعاتی پس از ارسال نمونه‌های ماه به زمین گفت که مأموریت مریخ طبق برنامه اجرا خواهد شد.

هیچ تاریخ یا جزئیات مشخصی از ماموریت مذکور گفته و یا تأیید نشده است، اما هنگامی که این خبر اولین بار در سال ۲۰۱۲ گزارش شد، گفته شد که این ماموریت شامل حسگر از راه دور، فرود نرم و بازگشت است. فرود نرم (Soft landing‎) اشاره به هر نوع فرود هواپیما، موشک و یا فضاپیما دارد که برخلاف فرود سخت، صدمه قابل‌توجهی به حامل یا محموله وارد نمی‌کند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که اولین نمونه‌های مریخ تا سال ۲۰۳۱ به زمین بازگردانده می‌شوند و این یعنی همان سالی که نمونه‌های مأموریت مشترک ناسا و آژانس فضایی اروپا قرار است به زمین بازگردانده شوند.

آوردن نمونه‌هایی از سنگ و گرد و غبار از مریخ یک گام قابل توجه در مأموریت جاه طلبانه چین است و در صورت موفقیت آمیز بودن این ماموریت چین به عنوان یک کشور ابرقدرت فضایی جهانی شناخته خواهد شد.

در حال حاضر یک فضاپیمای چینی به نام تیان‌ون ۱( Tianwen-1) در راه مریخ است و قرار است اوایل ماه فوریه وارد مدار شود و طی دو یا سه ماه آینده روی سطح مریخ قرار خواهد گرفت.

"وو" گفت: ماموریت‌های آینده شامل اکتشاف سیارک‌ها، مأموریت‌های مهندسی از جمله ایستگاه فضایی جدید چین و همچنین مأموریت‌های سیاره ای خواهد بود. اینها شامل یک نمونه سفر برگشت به مریخ و حتی اکتشاف در سیستم مشتری است.

آخرین جزئیات منتشر شده در مورد مأموریت بازگشت نمونه به مریخ چین در سال ۲۰۱۷ منتشر شد. این ماموریت بسیار شبیه مأموریت چانگ ای ۵ برای بازگرداندن نمونه‌های سنگ از سطح ماه است.

روز چهارشنبه کاوشگر چینی‌ها موسوم به "چانگ ای ۵" با موفقیت همراه با نمونه‌های جمع‌آوری شده از سطح ماه به زمین رسید. کاوشگر چانگ ای ۵ با جمع‌آوری حدود دو کیلوگرم نمونه از ماه به زمین بازگشت. چین ۲۳ نوامبر ساعت ۱۵:۳۵ به وقت منطقه زمانی شرقی (۰۰:۰۵ بامداد سه‌شنبه به وقت تهران) فضاپیمای بدون سرنشین خود را به سمت کره ماه پرتاب کرد. این مأموریت در تاریخ ۲۸ نوامبر وارد مدار ماه شد و در حالی که ماژول سرویس آن در مدار ماه باقی مانده بودند، سطح نشین و صعودگر آن در اول دسامبر در ماه فرود آمدند. سطح نشین سنگ‌ها و خاک ماه را جمع کرد و به ماژول سرویس در مدار متصل شد. این نمونه‌ها در یک کپسول برگشت برای سفر به زمین قرار داده شد و این کاوشگر در "مغولستان داخلی" فرود آمد. چین با این ماموریت موفقیت آمیز تبدیل به سومین کشوری شد که نمونه‌های قمری را چند دهه بعد از ایالات متحده و شوروی سابق به زمین آورده است. آخرین مأموریت بازگرداندن نمونه ماه مربوط به مأموریت" لونا۲۴"(Luna 24) اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۷۶ بود.

معاون آژانس فضایی چین روز پنجشنبه در پاسخ به این سوال که آیا چین نمونه های خود را با ناسا به اشتراک می گذارد یا خیر، گفت: چین وعده داده است که بخشی از خاک ماه را با دیگر کشورها و سازمان ها بر اساس کنوانسیون های همکاری بین المللی تقسیم کند.

اگر تیان‌ون ۱ با موفقیت فرود بیاید، چین دومین کشوری خواهد شد که یک مریخ نورد عملیاتی را در سطح مریخ فرود آورده است.

مریخ نورد استقامت ناسا که در حال حرکت به سمت مریخ است، در آینده نمونه‌هایی از سنگ و گرد و غبار را جمع آوری کرده و در کپسول‌های جمع آوری نمونه مریخ ذخیره خواهد کرد.

ژاپن نیز در فکر کاوش مریخ است و آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن قصد دارد نمونه‌هایی از یکی از قمرهای مریخ (احتمالاً فوبوس) را جمع آوری کرده و نمونه‌ها را به زمین بازگرداند.

ژاپنی‌ها بر اساس تجربه به دست آمده در طول ماموریت "هایابوسا-۲"که نمونه‌هایی از سیارک ریوگو را در اوایل ماه جاری به زمین بازگرداند، قصد انجام این کار را دارند.

اگر مأموریت آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن موفقیت آمیز باشد، با وجود جمع آوری نمونه‌هایی از قمر مریخ، می‌تواند اولین کشوری باشد که نمونه‌هایی از خاک مریخ را به زمین بازگردانده است. همچنین گفته می‌شود آژانس کاوش‌های هوافضای ژاپن علاقه مند به همکاری برای ارسال یک مأموریت بسیار بزرگتر جهانی به مقصد سیاره سرخ است.

 

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا