شیوع ویروس کرونا را بدون دورهمی‌های مرسوم برپا کنید

دکتر حمید عمادی روز جمعه در گفتگو با ایرنا افزود: دورهمی های شبانه به خصوص اینکه در آستانه شب یلدا نیز هستیم سبب شیوع بیشتر ویروس کرونا در سطح جامعه و افزایش آمار بستری و مرگ و میر هموطنان به خصوص قشر سالمند خواهد شد.

وی اظهار داشت: به رغم این که شب یلدا یک سنت خوب و حسنه است و سبب جمع شدن مردم در کنار هم خواهد شد اما امسال در شرایط خاصی قرار داریم زیرا نتایج مطالعات انجام شده در دنیا نشان داده مهمترین راه انتقال کرونا ایجاد تجمعات کوچک است که در ایران این موضوع بیشتر ختم به دورهمی های خانوادگی می شود.

دکتر عمادی گفت: مردم نباید با این دید که مثلاً کادر درمان خسته شده اند به موضوع سلامتی خود نگاه کنند بلکه فقط باید به لحاظ حفظ جان خود و عزیزان خویش  مانع از گسترش بیماری کرونا شوند.

فوق تخصص بیماری های عفونی و گرمسیر با تاکید بر سرد شدن هوا و بسته بودن پنجره های منازل توسط مردم، فضای بسته بدون جابجایی هوا را در اینگونه شرایط بهترین مکان برای انتقال کرونا دیگران عنوان کرد.

وی اظهار داشت‌: نباید با نادیده گرفتن پروتکل های بهداشتی آن هم فقط برای یک شب دور هم بودن بیماری و مرگ را به عزیزان خود هدیه کنیم.

دکتر عمادی با تاکید بر اینکه فقط یک فرد ناقل به کرونا می تواند در مدت زمان ۱۰ دقیقه در یک فضای بسته به‌رغم استفاده از ماسک، دیگران را آلوده کند، تصریح کرد: از دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا می خواهم با کاهش شدید مجوز تردد تاکسی های اینترنتی به خصوص برای شب یلدا مانع ایجاد دورهمی های خانوادگی و در واقع مانع گسترش مجدد بیماری کرونا و هدر رفتن تلاش و زحمات کادر بهداشت و درمان شود.

وی اجرای طرح محدودیت تردد شبانه خودروها را مثبت ارزیابی کرد و اظهار داشت: این طرح سبب کاهش و کنترل بیماری کرونا شده اما به منزله پایان بیماری نیست و امیدوارم اجرای این طرح همچنان تا ریشه کنی این بیماری ادامه داشته باشد.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی تصریح کرد: آثار مثبت اجرای طرح محدودیت تردد شبانه جلوگیری از دورهمی های خانوادگی است که امروزه در دنیا به این نتیجه رسیده اند که دورهمی‌های کوچک اجتماعی از مهمترین دلایل گسترش کرونا در جامعه است.

دکتر عمادی با بیان اینکه ارائه مجوز نامحدود تاکسی های اینترنتی از جمله اشکالات اجرای طرح محدودیت تردد شبانه به شمار می‌رود، گفت: به نظر می‌رسد برای جلوگیری از گسترش کرونا به خصوص در شب یلدا باید از تردد همه خودروها به غیر از امدادی و پلیس جلوگیری شود.

وی اظهار داشت: از دولت و ستاد ملی مقابله با کرونا می‌خواهم با این موضوع قدری جدی تر برخورد کنند و اجازه ندهند تنها برای یک شب شیرینی این همه زحمات به دست آمده کادر بهداشت و درمان به کام همه مردم تلخ شود.

دکتر عمادی از مردم خواست ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی از حضور در هر دورهمی در شب یلدا پرهیز کنند و به تلاش و زحمات شبانه روزی پزشکان، پرستاران و همه کادر بهداشت و درمان و شهدای مدافع سلامت احترام بگذارند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا