وزیر علوم روز وحدت حوزه و دانشگاه را تبریک گفت

در بخشی از پیام غلامی ضمن درود به روان پاک شهیدان حوزه و دانشگاه به ویژه شهید دکتر محمد مفتح آمده است: بالندگی دو نهاد حوزه و دانشگاه را در خدمت به علم و فرهنگ از درگاه قدرت لایزال الهی مسئلت داریم.
وی در ادامه این پیام آورده است: انقلاب اسلامی که با ایثار و جانفشانی های دانشگاهیان در دوران‌های مختلف و در خون طپیدن طلاب حوزه علمیه ادامه یافته است، از آغاز قرین با همراهی این دو قشر پیشران قرین بوده و ارتباط و وحدت این دو نهاد، نه تنها به عنوان یک امر سودمند، بلکه به عنوان ضرورت و بایستگی مورد توجه قرار گرفته است.
غلامی در این پیام با اشاره به عملکرد مکمل حوزه و دانشگاه در کنار یکدیگر، گفت: حوزه‌های علمیه به عنوان نهادی که تقویت بنیان‌های معرفت دینی و ارتقای بعد ایمانی و رفتارهای اخلاقی را در دستور کار خود دارند؛ در کنار دانشگاه‌ها که وظیفه گسترش مرزهای دانش و تربیت نیروهای متخصص و کارآمد برای مدیریت شایسته جامعه را دارند، نیازمند همگامی بیشتر در تحقق مأموریت بزرگ کسب مرجعیت معارف دینی، علمی و فناوری در جهان اسلام و در عرصه ایجاد اعتماد به پیشرانان فرهنگ ودانش برای حل مسئله های مهم کشور و نظام نیز هستند؛ امری که اهتمام و تلاش مضاعف بر آمده از دانش، تدبیر، دوراندیشی و بصیرت نسبت به تحولات و دگرگونی های زمانه را طلب می کند که خوشبختانه در نیل به این مقصد ظرفیت های خوبی در این مجموعه وجود دارد.
 وزیر علوم نام شخصیت‌هایی چون: شهید مطهری، شهید بهشتی، شهید باهنر و شهید مفتح را در حافظه تاریخی در حافظه تاریخی ایران به عنوان نمونه های بارزی ازتعامل عینی و بهره‌گیری از دانش و تجربه علمی و فرهنگی میان دو نهاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد و افزود: در گام دوم انقلاب اسلامی بیش از هر زمان دیگر محتاج به این وحدت هستیم چرا که با ورود نسل جدید به هر دو نهاد به ساز و کارهای عملیاتی سازی و اجرایی شدن هدف وحدت و هم افزایی حوزه و دانشگاه بیندیشیم.

به پاس فعالیت های چشم گیر شهید مفتح در راه تحقق وحدت حوزه و دانشگاه لزوم ارتباط، همکاری و هم فکری این دو قشر اندیشمند، روز 27 آذر سالروز شهادت آیت الله دکتر محمد مفتح نیز  روز وحدت حوزه و دانشگاه نام گذاری شده است.

شهید مفتح در حوزه از محضر اساتیدی چون سیدمحمد حجت کوه کمری، بروجردی، سیدمحمد محقق(داماد)، علامه طباطبایی و امام خمینی رحمه الله بهره برد و سپس پا به عرصه دانشگاه گذاشت. همان گونه که در حوزه به درجه اجتهاد رسیده بود، در دانشگاه نیز موفق به اخذ درجه دکتری شد.

محمد مفتح در ۲۷ آذر ۱۳۵۸ هنگام ورود به دانشگاه تهران توسط گروه فرقان هدف گلوله قرار گرفت و به همراه دو محافظش در مقابل دانشکده الهیات دانشگاه تهران کشته شد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا