سیر کاهشی شیوع کرونا را با دورهمی شب یلدا معکوس نکنیم

«مسعود مردانی» عضو ستاد ملی مقابله با کرونا  در گفت و گو با ایرنا گفت: شیوع کرونا در کشور رو به کاهش است و از مردم می‌خواهیم در شب یلدا دورهمی نگیرند تا در مهار این بیماری به پیروزی برسیم.

وی افزود: در حال حاضر مردم همکاری خوبی در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای کاهش انتقال بیماری کرونا در کشور دارند و امیدواریم که این همراهی در شب یلدا افزایش یابد و خانواده‌ها بدون دعوت به خانه، به صورت مجازی در این شب گردهم آیند.

به گفته مردانی، ‌در شرایط کنونی سیر انتقال کرونا رو به کاهش است و بسیاری از شهرهایی که در هفته‌های گذشته وضعیت قرمز داشتند، اکنون نارنجی شده و بسیاری از افراد پروتکل‌های بهداشتی را به خوبی رعایت می‌کنند که از آنها قدردانی می‌کنیم.

 استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی از مردم خواست در شب یلدا نیز کادر درمانی و مسوولان بهداشتی را در کنترل و مهار کرونا همراهی کنند.

 وی در مورد اینکه چگونه یلدای مجازی برگزار کنیم، گفت: صله رحم در این شب را با ارسال پیام به بزرگترها به جا آورید و از طریق تماس ویدیویی مهمانی بر پا کرده و سفره‌های یلدایی خود را به اشتراک بگذارید.

مردانی ادامه داد: حافظ خوانی را به صورت ارتباط آنلاین برگزار کرده و مشاعره و مسابقه شعرخوانی را در گروه های مجازی به اشتراک بگذارید.  این گونه برگزار کردن شب یلدا به صورت مجازی و تصویری در نوع خود کم نظیر است و به صورت خاطره ای فراموش نشدنی در میان مردم می‌ماند.

این متخصص بیماری های عفونی تصریح کرد: مردم باید واقع بین باشند و بدانند که ویروس کرونا به صورت خانوادگی افراد را مبتلا می کند.  متاسفانه یک تصور غلط وجود دارد و آن این است که وقتی فرزندان یک خانواده دور هم جمع می شوند، خطر انتقال بیماری وجود ندارد و در واقع فکر می‌کنیم در بین اعضا فرد مبتلا حتی در حد خفیف ناقل این بیماری نیست.

به گفته مردانی، کرونا برای سالمندان خطرناک‌تر است و مراسم یلدا نیز معمولا در خانه بزرگان خانواده‌ها برپا می‌شود.  بنابراین اگر مردم می‌خواهند به سالمندان آسیبی نرسد، باید از رفت و آمد و دورهمی‌ها پرهیز کنند.

مردانی تاکید کرد: علائم به ظاهر کوچک سرماخوردگی و حضور افراد در دورهمی‌ها می‌تواند منجر به بروز فاجعه جبران ناپذیر شود؛ بنابراین اعموم مردم باید به موضوع دورهمی در شب یلدا و دوری از این مساله با هدف پیشگیری از ابتلا به این بیماری توجه جدی داشته باشند.

به گزاش ایرنا، امسال ایرانیان شب یلدا را به خاطر شیوع ویروس کرونا و رعایت پروتکل های بهداشتی متفاوت از سال های گذشته برگزار خواهند کرد. یکی از ویژگی‌های جشن باستانی شب یلدای باستانی، برپایی دورهمی های خانوادگی است اما توصیه‌های پزشکی در شرایط کرونایی بر این است که این جشن با پرهیز از حضور دسته جمعی برگزار شود.

این در حالی است که چندی پیش ایرج حریرچی معاون کل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن ابراز نگرانی از شیوع و گسترش موج دیگر کرونا بعد از دورهمی شب یلدا به خصوص در مناطق سردسیر و شمالی کشور از شهروندان خواست تا دورهمی و تجمع خانوادگی را به حداقل رسانده و شب یلدای امسال را به صورت مجازی برگزار کنند.

از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور (اوایل اسفند ۹۸) تاکنون ۵۲ هزار و ۶۷۰ نفر از هموطنان جان خود را از دست داده‌اند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا