هوش مصنوعی به کمک باستان شناسان می آید

فناوری هوش مصنوعی در چند سال اخیر توسعه بسیار زیادی پیدا کرده است و شاهد استفاده از آن در تمامی علوم هستیم. یکی از آخرین دستاوردهای مربوط به هوش مصنوعی امکان استفاده از آن در تاریخ و مباحث باستان شناسی است که باعث می‌شود جوامع امروزی بتوانند تاریخ باستانی خود مانند زمانی پیش از میلاد مسیح را به طور کامل درک و به نوعی تاریخ خود را پالایش کنند.

دفتر مرکزی تاریخ بمبئی که نوعی پایگاه مدیریت داده در جهان است اخیرا اعلام کرد با همکاری انگلستان و شرکت Silicon Valley در حال دیجیتال سازی یکی از بزرگ‌ترین عناوین تاریخی بشریت است. مدیرعامل این دفتر اعلام کرد در نظر دارد فرهنگ باستانی هند را با نهایت جزئیات بازسازی کند تا نسل‌های فعلی و آینده بتوانند درباره گذشته خود اطلاعات کسب کنند.

نحوه انجام این بازسازی دیجیتالی به این صورت است که پایگاه داده آن‌ها با استفاده از هوش مصنوعی به بازسازی داده‌های باستانی مشغول است. ظاهرا این بازسازی ترکیبی از ترمیم دیجیتال دستی و ترمیم خودکار با استفاده از آموزش‌های داده شده به هوش مصنوعی است. در ترمیم دیجیتالی دستی، هر لایه از آثار باستانی نوعی برچسب گذاری می‌شود و پس از آن لایه‌های برچسب گذاری شده توسط متخصصان تحلیل خواهد شد.

اما در ترمیم دیجیتال هوش مصنوعی به صورت خودکار اقدام به بازسازی آثار هنر و برخی از موارد به دست آمده از بازسازی دستی می‌شوند. علاوه بر این هوش مصنوعی با استفاده از استنباط ریاضی و داده‌های تاریخی، برخی از مناطق آسیب‌دیده از آثار تاریخی را بازساز می‌کند.

گفتنی است؛ باستان شناسان در یک جزیره در شمال نروژ پروژه‌ای به نام Arctic World Archive را آغاز کرده‌اند که آثار تاریخی به دست آمده به کمک هوش مصنوعی را در آن نگهداری می‌کنند و تاکنون  توانسته‌اند اطلاعات بسیار کاملی را از کشورهای مختلف جمع‌آوری کنند.

منبع:باشگاه خبرنگاران جوان

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا