برای نهادینه کردن پژوهش نیاز به حوزه فرهنگ داریم

دکتر سید علی اکبر هاشمی راد، درگفتگو باخبرنگار سیناپرس به مناسبت هفته پژوهش درباره نقش پژوهش و تولیدات پژوهشی در حوزه فرهنگی گفت: با توجه به رشد علم و فناوری های نوین در جهان امروزی در حوزه های اطلاعات و ارتباطات و توسعه پایدار و همه جانبه مبتنی بر توسعه فناوری قطعا باید بر پایه خلاقیت، نوآوری و توسعه علمی انجام شود و اگر قرار باشد جامعه به سمت توسعه علمی گام بردارد ناچارا و لزوما با تقویت و توسعه آموزش و پژوهش و نهادینه کردن پژوهش به عنوان یک امر ضروری که نیاز به حوزه فرهنگ پیش برود.

وی تاکید کرد: امروزه نیاز حوزه فرهنگی به پژوهش و انجام تحقیقات و مطالعات فرهنگی بیش از پیش خود را نشان داده تا فعالیت های فرهنگی و ترویجی با انجام تحقیقات و پژوهش های کاربردی بستر مناسبی در جهت راه حل های ممکن برای این بخش فراهم کند.

هاشمی راد خاطرنشان کرد: از سوی دیگر در حوزه پژوهش نیازمند بستر مناسب و فضایی مملو از انگیزه برای پژوهش و تحقیقات هستیم که باید در حوزه فرهنگی به آن پرداخت و فرهنگ پژوهشی را در حوزه دانشگاه و موسسات تحقیقاتی نهادینه کرد.

معاون دانشجویی- فرهنگی دانشگاه علم و فرهنگ خاطرنشان کرد: امروزه وقتی صحبت از توسعه در حوزه های اقتصادی، سیاسی و …. می شود همگی متفق القول هستند که باید از طریق توسعه فرهنگی این امر انجام پذیرد،زیرا جهان امروز با توسعه فرهنگی توانسته اقتصاد را شکوفا سازد و تحقیقات را با آمیختن فناوری های نوین در حوزه ارتباطات و اطلاعات بهبود بخشیده و راه حل ها و مدل های خوبی را در عرصه امور فرهنگی به ارمغان آورد.
وی در ادامه در گفتگو با سیناپرس تاکید کرد: حتی در حوزه اقتصاد فرهنگ نیز می توان نمود فرهنگ را بیشتر نشان داد. به طور قطع وقتی صحبت از اقتصاد فرهنگ می شود از اقتصادی صحبت می کنیم که مبنای علمی آن فرهنگ و رفتار فرهنگی است.

هاشمی راد افزود :حوزه اقتصاد فرهنگ نیازمند بسترهایی چون تحقیقات و پژوهش و آموزش و تبلیغ است. در همین راستا پژوهش از اهمیت به سزایی برخوردار می شود تا بتوان مردم جامعه را با انجام پژوهش های کاربردی و مطالعات فرهنگی در جهت دهی، پذیرش و مقبولیت کالاها و تولیدات فرهنگی سازگار ساخت.
وی عنوان کرد: برای فرهنگ سازی پژوهش و کمک به محققان در حوزه فرهنگی جهت شناخت نیازها، شناخت رفتارها و هنجار و … می توان از طریق تربیت پژوهشگر و محقق به این مهم رسید.

وی در پاسخ به اینکه نقش رسانه علمی تا چه اندازه در ترویج فعالیت های فرهنگی موثر است؟گفت:  با توجه به وسعت و گستردگی فناوری های نوین و رسانه هایی اعم از تلویزیون، خبرگزاری ها و … مرزهای فرهنگی و جغرافیایی اجتماعی کشورها دچار اختلال شد،زیرا با وجود این فناوری ها و رشد تکنولوژی و دسترسی آسان به اطلاعات شاید رقابت معنای خود را از دست داد  و ابر رقابت جایگزین آن گردید که خود همین مسائل باعث بی نظمی و تغییرات پیوسته ای را در حوزه‌های فرهنگی ، قانونی و معیارها و اصول اخلاقی و … رقم زده است. از همین رو نقش رسانه ها با یک دیدگاه علمی و تخصصی در جهت آشکار کردن درست از غلط و آگاه سازی جامعه می تواند از اهمیت به سزایی برخوردار باشد.

هاشمی راد  تاکید کرد: رسانه ها می توانند در ایجاد همبستگی، وفاق اجتماعی و وحدت فرهنگی از این آشفته بازار و تلاطم از هم گسیختگی با یک رویکرد علمی -پژوهشی برای پالایش در حوزه فرهنگ  گام بردارند. چرا که همیشه و در تمام شرایط رسانه ها به عنوان یک نیرو تاثیرگذار توانسته اند بر باورها و رفتارها، اعتقادات، اخلاقیات و همچنین در تثبیت افکار جامعه و بخصوص اقشار دانشجویی نقش آفرین باشند و با ارائه اصلاح برداشت ها و تفسیرهای شناختی در جامعه پذیری و فرهنگ پذیری به افکار عمومی جهت دهند.

معاون دانشجویی –فرهنگی دانشگاه علم و فرهنگ در پایان خاطرنشان کرد: رسانه ها باید از توان مهندسی فرهنگی و از ظرفیت هایشان در خصوص بافت اجتماعی و بستر لازم فرهنگی در عصر ارتباطات به مهارت ها، شیوه ها و راه و رسم زندگی از این طریق فرهنگ سازی کرده و از طریق تولیدات ملموس فرهنگی و تقویت لایه های اجتماعی در جهت اصلاح و ارتقای فرهنگ در کشور قدم بردارند.

گفتگو: مهگل غفاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا