خط تولید داروی رمدسیویر در ساوه افتتاح شد

قائم مقام مدیرعامل شرکت دانش بنیان روناک دارو، تولیدکننده داروی رمدسیویر در ایران، امروز سه‌شنبه ۲۵ آذرماه در حاشیه افتتاح خط تولید این دارو در گفت و گو با ایسنا، اظهار کرد: داروی رمدسیویر تنها دارویی است که براساس آخرین یافته‌های علمی برای کمک به بهبود بیماران کرونایی در دنیا توصیه شده است.

محمدعلی ملکی با اشاره به اینکه این دارو در دنیا برای اولین بار به منظور درمان بیماری ویروس سارس ساخته شد، اظهار کرد: بیماری سارس یا سندرم تنفسی حاد با بروز ناگهانی یک نوع ذات‌الریه آتی‌پیک با عامل ویروسی از خانواده کرونا ویروس‌هاست و براین اساس این دارو علاوه بر تاثیرگذاری در درمان بیمارانی که درگیر ویروس سارس هستند می‌تواند در بهبود بیماران مبتلا به کووید ۱۹ نیز موثر باشد.

وی با اشاره به اینکه برند اصلی این دارو آمریکایی است، اظهار کرد: این دارو برای اولین بار در تاریخ داروسازی ایران تولید شده و کشور ما به عنوان چهارمین کشور تولید کننده دارو در دنیا، پس از آمریکا، چین و هند قرار گرفت و سایر کشورها پس از ایران توانستند به تکنولوژی تولید این دارو دست یابند.

این فعال صنعت دارو در کشور با بیان اینکه شرکت داروسازی دانش بنیان روناک دارو به عنوان اولین شرکت تولیدی داخلی توانسته است داروی رمدسیویر را تولید کند، افزود: متخصصین داروسازی این شرکت از ماه ها قبل بر روی این دارو کار کرده و به محض اینکه موضوع کروناویروس در کشور مطرح شد، متناسب با کارکردهایی که قبلا وجود داشت، به‌ عنوان یک شرکت با تفکر ملی اقدام به تولید رمدسیویر کردند و پس از روناک دارو، دو شرکت داروسازی دیگر در کشور اقدام به تولید این دارو کردند.

وی با اشاره به تولید داروی رمدسیویر از ماه ها قبل در این شرکت دانش بنیان، گفت: این شرکت داروسازی قادر است روزانه ۸۰ هزار ویال از داروی تزریقی رمدسیویر را تولید و روانه بازار مصرف کند و به تنهایی می‌تواند با ظرفیت حداکثری تمام نیاز کشور به این دارو را تامین کند.

وی به صادرات داروی رمدسیویر از ایران به کشورهایی نظیر ونزوئلا، عراق و عمان اشاره کرد و افزود: علاوه بر تامین نیاز کشور به این دارو نگاه صادراتی در مجموعه تولیدکننده این دارو وجود دارد. گرچه امیدواریم نیازی به تولید بیشتر این دارو با فروکش کردن بیماری کووید ۱۹ نباشد و پیش‌بینی می‌کنیم با ورود واکسن به کشور در اسفندماه سال جاری براساس اعلام وزارت بهداشت، نیاز به تولید دارو کمتر شود و عملا اهداف توسعه‌ای برای افزایش ظرفیت تولید در دستور کار قرار نگیرد.

قائم مقام مدیر عامل شرکت دانش بنیان روناک دارو در خصوص فعالیت این مجموعه داروسازی برای تولید واکسن کروناویروس گفت: هم اکنون یکی از کمپانی‌های شرکت روناک دارو برای ورود واکسن کرونا به کشور در حال فعالیت است تا بتواند در قالب تولید مشترک با یکی از کشورهای مطرح تولید کننده واکسن کووید ۱۹ به تولید این واکسن ورود کند تا در سایت و خطوط تولیدی روناک دارو واکسن کروناویروس تولید شود.

وی به ایجاد فرصت شغلی برای ۵۰ نفر به طور مستقیم و برای افزون بر ۲۰۰ نفر بطور غیرمستقیم در خط تولید داروی رمدسیویر اشاره کرد و افزود: روناک دارو توانسته است از پنج ماه گذشته نسبت به تولید رمدسیویر اقدام کند و امروز رسما خط تولید آن افتتاح می‌شود.

او به کیفیت بالا و جنبه‌های مثبت تولید داروی رمدسیویر در این شرکت اشاره کرد و گفت: محصول تولیدی در این شرکت دانش بنیان توانسته است، یک هشتم محصول برند هندی وارداتی، ارزبری برای کشور داشته باشد.

ملکی به مشکلات پیش روی تولید این دارو نیز اشاره کرد و گفت: تامین مواد اولیه تولید داروی رمدسیویر مهمترین مانع در خط تولید این داروست که برخی از موانع بدلیل وجود تحریم هاست که در انتقال پول برای خرید مواد اولیه اختلالاتی را ایجاد کرده است و همین عامل مانع بزرگی برای تولید دارو با حداکثر ظرفیت به شمار می‌رود. گرچه تاکنون بیشترین میزان تولید و سهم بازار مربوط به شرکت روناک دارو بوده است.

وی در خصوص میزان سرمایه گذاری صورت گرفته برای راه‌اندازی خط تولید داروی رمدسیویر نیز گفت: خط تولید دارو در گذشته در این شرکت برای درمان بیماری‌های ضدویروس و ضد قارچ راه‌اندازی شده بود و همین عامل باعث شد در کمترین زمان ممکن به تکنولوژی تولید دست یابیم.

وی همچنین گفت: داروهایی که در سبد تولیدی روناک دارو قرار گرفته است بیشتر در درمان بیماری‌های خاص، تالاسمی، دیابتی، صرع، MS  و … کاربرد دارد و همواره در تولید پیشگام بوده یا در بین نخستین تولیدکنندگان قرار گرفته است. همچنین در رابطه با تولید داروهای آنتی وایرال، ضد ویروس و قارچ که از نظر تکنولوژی تولید در دسته‌بندی داروی رمدسیور قرار می‌گیرد پیشقدم بوده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا