شب یلدای امسال با همیشه فرق دارد

سید محمدرضا هاشمیان روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: شب یلدا یک شب تاریخی و بسیار مهم برای مردم ایران است ولی امسال مراسم این شب با سالهای گذشته فرق می کند، این مراسم امسال برای برگزاری دورهمی های خانودگی نیست و فقط برای اعضای یک خانواده است که می توانند در کنار هم خیلی هم فضای شاد و مفرحی داشته باشند. دورهمی های فامیلی را هم می توانیم به صورت مجازی با استفاده از شبکه های ارتباطی گسترده ای که همه مردم به آن دسترسی دارند برگزار کنیم. دید و بازدیدهای مجازی باید داشته باشیم و در واقع این سنت زیبا و قدیمی باید امسال با شبکه های مجازی و به صورت دورهمی های دور از هم برگزار شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: امیدواریم در این شب افراد کمی به کرونا و بیماری مبتلا شوند و افراد کمی به علت ابتلا به این بیماری از بین بروند تا خانواده های کمتری عزادار شوند و دغدغه همه گیری کرونا و شعله ور شدن مجدد این بیماری کمتر باشد. زیرا برگزاری دورهمی های خانوادگی به شدت می تواند دوباره بیمارستانها را شلوغ کند و عده زیادی را به بخش های آی سی یو بکشاند.

فوق تخصص آی سی یو ادامه داد: متاسفانه عده زیادی از بیمارانی که پای آنها به آی سی یو باز شده زن و شوهر و اعضای یک خانواده بوده و هستند که به علت دورهمی های خانوادگی به این بیماری مبتلا شدند و عده زیادی از این افراد از بین رفتند. خانواده های زیادی داریم که به علت همین بی توجهی ها زن، شوهر یا یکی از فرزندان خود را از دست دادند و عزادار شدند.

وی گفت: همنشینی در کنار هم در شرایط اپیدمی خطرناک کروناست زیرا این بیماری هنوز درمان قطعی ندارد و اگر بی توجهی کنیم خیلی از پدربزرگ و مادربزرگ ها را از بین می برد، باید به قدیمی ها و بزرگان فامیل احترام بگذاریم. امسال احترام گذاشتن به این عزیزان این است که آنها را از راه دور ببینیم.

مسئول آموزش بخش آی سی یو بیمارستان مسیح دانشوری گفت: توصیه جامعه پزشکی به مردم پرهیز از دورهمی های خانوادگی در شب یلداست اما در کنار آن محدودیت های قانونی برای جلوگیری از ترددها و قرنطینه شب یلدا هم وجود دارد. در هر صورت در شرایطی هستیم که معلوم نیست کی واکسن کرونا به ایرانیان می رسد بنابراین در این شرایط هیچ راهی نداریم جز اینکه قرنطینه ها را ادامه بدهیم و حتی سختگیرانه تر کنیم به خصوص اینکه به سمت زمستان و فصل سرما می رویم که شوخی ندارد و اگر دچار همزمانی اپیدمی آنفلوانزا هم بشویم با فاجعه های تلخ تری رو به رو می شویم و راهی جز شکست نداریم.

فوق تخصص مراقبت های ویژه گفت: همچنان آی سی یو های بیمارستانها پر است البته با اجرای محدودیت ها و تشدید قرنطینه ها تا حدی میزان ورودی بیماران کووید۱۹ به بیمارستانها کاهش یافته است و حتی بیمارستانهای خصوصی هم تا حدی خلوت شده اند و ممکن است آی سی یو خالی داشته باشند اما وضعیت شکننده است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در مجموع قرنطینه های موضعی، گروه بندی مشاغل در شهرها، کاهش ساعت تردد و محدودیت تردد خودروها تا حدی شدت بروز و ابتلا به کرونا را کاهش داده و این نشان می دهد که سیاست قرنطیه و اعمال محدودیت سیاست درستی است و اثر داشته است. هر نوع قرنطینه در هر کجای دنیا انجام شده، در شرایط اپیدمی کارایی داشته و دارد و بر خلاف صحبت هایی که گفته می شود، اعمال قرنطینه قرون وسطایی است، تجربه نشان داد که این اقدام مفید است و ای کاش زودتر اعمال می شد تا جان های کمتری در اپیدمی کرونا از بین می رفت.

هاشمیان افزود: هر چقدر اعمال فرنطینه و محدودیت های تردد در شرایط اپیدمی کرونا کمتر اجرا بشود، بیشتر به سمت تفکر ایمنی گله ای حرکت می کنیم که موجب افزایش مرگ و میر در خانواده ها می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا