معیارهای ارزیابی پژوهش متناسب با علوم انسانی نیست

سید حسین سراج زاده در گفتگو با مهر افزود: مهم ترین مشکل پژوهش در حوزه علوم انسانی متناسب نبودن معیارهای فعالیت های پژوهشی با این حوزه است زیرا درحال حاضر این معیارها متناسب با رشته های فنی و علوم پایه تدوین شده اند.

وی با بیان اینکه بسیاری از برنامه ریزان و سیاستگذاران حوزه علم و فناوری متخصص در حوزه های فنی و مهندسی و علوم پایه هستند، تصریح کرد: بنابراین استانداردهای پژوهشی کشور برآمده از ویژگی های حوزه فنی و علوم پایه است و تناسبی با علوم انسانی ندارد.

معاون پژوهشی دانشگاه خوارزمی تاکید کرد: باید سیاستگذاران حوزه علمی برای پژوهش در زمینه علوم انسانی برنامه هایی متناسب با این حوزه و ماهیت آن تدوین کنند تا پژوهش در علوم انسانی نیز براساس معیارهای خود در کشور رشد یابد.

جنس تجاری سازی در علوم انسانی متفاوت است

سراج زاده با بیان اینکه تجاری سازی پژوهش های علوم انسانی متفاوت از دیگر حوزه ها است، گفت: تجاری سازی پژوهش های مربوط به حوزه علوم انسانی با معیارهای کمی قابل ارزیابی نیست زیرا نتایج این نوع پژوهش ها به مرور زمان در فرهنگ و جامعه قابل مشاهده خواهد بود.

وی تاکید کرد: درحال حاضر نوع نگاه به تجاری سازی پژوهش های حوزه علوم انسانی نیز براساس معیارهای رشته های فنی و علوم پایه است که باید این نگاه نیز تغییر کند.

پژوهش های بین المللی علوم انسانی نیازمند حمایت نهادهای علمی

معاون پژوهشی دانشگاه خوارزمی با بیان اینکه دانشگاهیان در رشته های مختلف و به خصوص حوزه علوم انسانی ارتباط نزدیکی در شبکه های ارتباطات بین المللی ندارند، گفت: طی سال های گذشته تلاش شده تا این مشکل برطرف شود.

سراج زاده اضافه کرد: دانشگاهیان طی سال های گذشته از طریق ترجمه کتب، تولید مقالات و شرکت در کنفرانس ها تلاش کردند ارتباطات بین المللی را در حوزه های مختلف به خصوص علوم انسانی ارتقا دهند اما این ارتباط منظم و حمایت شده از سوی نهادهای علمی و رسمی نبوده است. وی خاطرنشان کرد: فعالیت هایی برای افزایش ارتباط علمی بین المللی در کشور آغاز شده و امیداوریم این ارتباطات تقویت شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا