تاسیس ۷ صندوق جسورانه بورسی با سرمایه کل ۹۰۰ میلیارد تومان

معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی در نشست آنلاین امضای تفاهم‌نامه هم‌سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی در طرح‌های فناورانه پارک‌های علم و فناوری که صبح امروز برگزار شد، افزود: سرمایه گذاری از سوی صندوق نوآوری در طرح‌های دانش‌بنیان به دو زمان تا سال ۱۳۹۷ و سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ تقسیم بندی می‌شود که بر اساس اعداد این صندوق در حوزه سرمایه‌گذاری در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ رشد چشمگیری داشته است.

وی ادامه داد: آنچه که موجب رشد سرمایه گذاری در یک سال و نیم اخیر در این صندوق شده، استفاده از منابع مالی مختلف برای تامین سرمایه بوده است.

ناظمی، "تشخیص و ارزیابی و انتخاب طرح‌های فناورانه"، "مدیریت، شرکت‌داری و تجاری‌سازی"، "توسعه نهادهای تخصصی و استفاده از بازیگران مختلف" و "محرک و مشوق برای فناوری‌های مساله محور و آینده محور" را از چالش‌های اصلی حوزه سرمایه گذاری دانست و یادآور شد: در حوزه فناوری دشوارترین بخش‌ها ارزیابی طرح‌های فناورانه است، ضمن آنکه داشتن یک اکوسیستم نوآوری نیاز به نهادهای تخصصی دارد. در هفته گذشته یکی از استارتاپهای خارجی وارد بورس شد و ۶۴ سرمایه گذار در ۱۹ "ران" اقدام به سرمایه‌گذاری کردند.

معاون سرمایه گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی با تاکید بر اینکه ما برای سرمایه گذاری بر روی طرح‌های فناورانه نیاز به سرمایه گذاران مختلف داریم تا ریسک طرح‌ها را از جنبه‌های مختلف پوشش دهند، خاطر نشان کرد: در این راستا صندوق نوآوری و شکوفایی ارزیابی طرح‌ها را به نهادهای تخصصی واگذار کرده است، ضمن آنکه تلاش کردیم نهادهای تخصصی تامین مالی را در کشور توسعه دهیم که در این راستا چندین صندوق پژوهش و فناوری برای سرمایه‌گذاری در حوزه فناوری تاسیس شده است.

ناظمی، با اشاره به برنامه‌ریزی صندوق نوآوری برای تامین مالی شرکت‌های دانش بنیان و فناور، گفت: طرح هم سرمایه‌گذاری یکی از این طرح‌ها است که در آن اعلام شد برای پروژه‌های مساله محور تا ۴ برابر میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی، صندوق نوآوری سرمایه گذاری خواهد کرد؛ ولی به محض افزایش سهم بخش خصوصی از میزان سرمایه اهرمی دولتی در این طرح‌ها کاسته خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه قوانین بازار کشور نیاز به نوآوری دارد، اظهار کرد: بر این اساس صندوق نوآوری در سال‌های اخیر راهکارهای متعددی برای تامین سرمایه ارائه کرده است که بتواند راهکاری برای حل مساله تامین زنجیره پایین‌دست ایده‌ها باشد.

معاون صندوق نوآوری و شکوفایی ثبت پتنت را یکی از شاخص‌های مهم حوزه فناوری ذکر کرد و یادآور شد: برای بهبود و تقویت این شاخص دو ابزار جدید "گرنت" برای توسعه تحقیق و توسعه و طرح "هم سرمایه‌گذاری و شتابدهنده‌ها" را ارائه کردیم. طرح هم سرمایه‌گذاری و شتابدهنده‌ها توانست سرمایه‌گذاری بذری را برای شرکت‌ها تامین کند.

وی ایجاد رشد سرمایه‌گذاری این صندوق در سال‌های اخیر را ناشی از تغییر در ابزارها و روش‌ها به جای تلاش بیشتر در این حوزه عنوان کرد و افزود: صندوق نوآوری در تاسیس ۷ صندوق جسورانه بورسی با سرمایه کل ۹۰۰ میلیارد تومان مشارکت داشته است.

ناظمی با اشاره به رویداد امروز در زمینه اجرای طرح هم‌سرمایه‌گذاری پارک‌های علم و فناوری، توضیح داد: با همکاری که در این زمینه با پارک‌های علم و فناوری داشتیم، از سوی ۱۷ پارک ۳۵ طرح فناورانه به دبیرخانه صندوق ارسال شد که پس از انجام مراحل بررسی و غربالگری آنها با ۷ رقم سرمایه‌گذاری ۴۴.۶ میلیارد تومان برای طرح هم سرمایه‌گذاری برگزیده شدند که امروز قراردادهای آن میان صندوق و پارک‌های علم و فناوری منعقد خواهد شد.

به گفته وی، رقم سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی در طرح‌های پذیرش شده ۳۵ میلیارد تومان است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا