باید ملاحظات اخلاقی از سوی دانشجویان و اعضای هیات علمی رعایت شود

دکتر علی خاکی صدیق در مراسم افتتاحیه سومین همایش ملی دانشگاه اخلاق‌مدار، دانشگاه را یکی از مهم ترین اجزای یک جامعه دانست و گفت:و خروجی این مراکز  کارشناسان و متخصصانی هستند که آینده یک کشور را می‌سازند.

وی ادامه داد: بحث اخلاق و دانشگاه اخلاق‌مدار اهمیت زیادی دارد. امروزه بی اخلاقی‌هایی را از برخی افراد در موقعیت‌هایی شاهد هستیم که شاید ناشی از آن باشد که در زمان تحصیل این افراد به بحث اخلاق در دانشگاه اهمیت داده نشده است.

دکتر خاکی صدیق بیان کرد: ملاحظات اخلاقی نه تنها از طرف اساتید بلکه باید از طرف کارمندان و مدیران و… نسبت به دانشجویان رعایت شود. از این رو باید چارچوب و نظام نامه داشته باشیم تا دانشگاه را در این جهت سوق دهیم.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: در حوزه اخلاق پژوهش نسبتا خوب کار کردیم و الان اجرا می شود اما در حوزه اخلاق آموزش هم نیاز به چنین سازوکارهایی داریم چرا که در این حوزه اقدامات زیادی انجام نشده است.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه تهران، در ادامه دکتر محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه رعایت اخلاق حرفه‌ای در همه ارکان دانشگاه اهمیت دارد، اظهار کرد: خوشحالیم که موضوع اخلاق حرفه‌ای جز برنامه‌های اصلی دانشگاه تهران قرار گرفته است.

وی ادامه داد: موضوع اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت پذیری اجتماعی بسیار کلیدی و تعیین کننده‌ است. اگر چه دانشگاه تهران و همه دانشگاه‌ها رعایت اخلاق‌حرفه‌ای همواره در دستور کارشان بوده است اما توجه به تعمیق، ارتقا و توسعه آن از امور واجب است.

رئیس دانشگاه تهران تاکید کرد: موضوع اخلاق در دانشگاه فراتر از سازمان‌ها و نهادهای دیگر مورد توجه است زیرا پایه حرکت دانشگاه علم است و علم به دنبال حقیقت است و در ذات حقیقت امر غیر اخلاقی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه یک شاخص مهم در دانشگاه چگونگی رعایت اخلاق است، تصریح کرد: رعایت اخلاق حرفه‌ای در همه ارکان دانشگاه اهمیت دارد. جوان بودن غالب دانشگاه، نقش تعیین کننده دانش آموختگان دانشگاه در شکل گیری آینده جامعه و اهمیت توجه به اخلاق به معنی عام و اخلاق حرفه‌ای به معنی خاص را در دانشگاه پررنگ‌تر می کند.

دکتر نیلی احمدآبادی تاکید کرد: مهم ترین شکل اجرای اخلاق، اجرای عدالت است و اجرای عدالت اطمینان از صحت همه برنامه‌ها و فرآیندها است. بخش مهمی از آن با آموزش، پرورش و تربیت رخ می‌دهد و بخش دیگر با نظارت صورت می‌گیرد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا