بودجه صندوق نوآوری و شکوفایی مورد غفلت قرار گرفته است

منصورغلامی در مراسم امضای تفاهم‌نامه هم‌سرمایه گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی در طرح‌های فناورانه پارک‌های علم و فناوری که صبح امروز در صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار شد، ابراز امیداوری کرد تلاش‌های صورت گرفته توسط پژوهشگران و فناوران و فعالان نوآوری کشور را روز به روز به سمت دستیابی و بهره گیری از نتایج تحقیقات، توسعه دانش بنیان و ارتقای سطح اقتصاد دانش بنیان رهنمون کند.

وی ادامه داد: مجموعه کنار هم قرار گرفته در حوزه نوآوری در دهه اخیر کارهای شایسته و قابل توجهی را انجام داده‌اند و روز به روز این فعالیت‌ها در شیب بهتری قرار گرفته و برای توسعه آن نیاز به همکاری همه عوامل در این اکوسیستم است.

غلامی، صندوق نوآوری و شکوفایی را جزو اعضای موثر در شکل‌گیری مجموعه‌های دانش بنیان دانست و اظهار کرد: ما با داشتن این صندوق که بر اساس قانون ذیل شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری قرار دارد، ظرفیتی را در اختیار دارد که در سال‌های اخیر به همت مجموعه هیات عامل به طور مستمر و هدفمند و با برنامه ایجاد کرده است.

وزیر علوم، حمایت از استارتاپ‌ها و صاحبان ایده را اقدامی ارزشمند دانست که با دقت زیادی اجرایی می‌شود و خاطر نشان کرد: یکی دیگر از کارهای ارزشمند صندوق نوآوری و شکوفایی که با برنامه ریزی و مدیریت خوب انجام شده، ایجاد صندوق‌های پژوهش و فناوری در کل کشوراست؛ چرا که در حال حاضر در کل کشور و در هر استانی یک پارک علم و فناوری ایجاد شده است و از ۴۳ پارک علم و فناوری موجود در کشور ۳۷ پارک ذیل مدیریت معاونت پژوهش و فناوری وزارت علم فعال هستند و مابقی پارک‌ها که وابسته به دستگاه‌های اجرایی هستند، همگی در زمینه اخذ مجوزها ارتباط مستقیمی با این وزارتخانه دارند.

غلامی شگل گیری صندوق‌های پژوهش و فناوری در کنار پارک‌های علم و فناوری را جزو ضروریات حوزه علم و فناوری دانست و یادآور شد: ویژگی این صندوق‌ها حضور حداکثری بخش خصوصی است و بخش دولتی سهامداری حداقلی به شمار می‌رود و این امر انگیزه اصلی برای حفظ سرمایه‌ها در صندوق‌های پژوهش و فناوری خواهد بود.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر در کشور سازمان یا بخشی را نداریم که سرمایه گذاری خطر پذیر در طرح‌های فناورانه داشته باشد و از آنها حمایت کند، افزود: باید این ظرفیت تقویت شود. این صندوق ذیل شورای عالی عتف فعالیت می‌کند و در تامین سرمایه آن غفلت شده که امیدواریم با پیگیری‌های صورت گرفته جریان تامین مالی در بودجه سالیانه دولت لحاظ شود.

غلامی در خصوص عدم توجه به سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی در بودجه ۱۴۰۰ یادآور شد: صندوق به لحاظ جایگاه در بودجه ۱۴۰۰ ذیل شورای عتف دیده شده و خیلی شفاف نبوده و موجب غفلت قرار گرفته است و امیدواریم جریان حمایت مالی که قانون نیز پیش‌بینی کرده، در بودجه مالی دولت قرار گیرد.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به ارائه خدمات "هم سرمایه‌گذاری" از سوی صندوق نوآوری و شکوفایی، گفت: بحث "هم سرمایه‌گذاری" خدمت بسیار خوبی است که توسط اهرم صندوق‌های پژوهش و فناوری به پیش می‌رود و در خیلی از مواقع در پیشبرد یک فناوری بزرگ موثر است.

غلامی با اشاره به خدمات و تلاش‌های شبانه‌روزی پارک‌های علم و فناوری، گفت: شاید در عرضه عملکرد پارک‌ها باید کمی تلاش کنیم، این روزها که زمان عرضه تلاش‌های فناوری است، باید در این زمینه کار شود.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا