نقش زنان در بخش اجرایی دولت تدبیر و امید چشمگیر است

افزایش حضور زنان در بخش های مدیریتی و اجرایی کشور به عنوان یکی ار برنامه های مهم دولت تدبیر و امید مطرح و در این رابطه دستورالعمل های لازم به نهادهای مربوطه اعلام شده است.

معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در این خصوص می گوید: رویکرد و سیاست رئیس‌جمهوری، افزایش کارکرد زنان در پست‌های مدیریتی است و اصل باید بر این باشد که حضور زنان در عرصه‌های مختلف مدیریت تسهیل شود که این موضوع، مصوبه شورای عالی اداری است.

معاون رئیس‌جمهوری با بیان اینکه در دولت اصل بر این است که حضور زنان در عرصه‌های مختلف مدیریتی تسهیل شود، تصریح کرد: ۴۱ درصد کارکنان دولت را زنان تشکیل می‌دهند. همچنین در سال ۱۳۹۶ آمار مدیران زن فقط ۱۳.۸ درصد بود، اما خوشبختانه در دولت یازدهم گام‌های خوبی برداشته شد و در این دولت هم ۴ سفیر زن روی کار آمدند. همچنین شمار مدیران زن در دولت دوازدهم از ۸/ ۱۳ درصد به ۸/ ۱۸ درصد رسیده است.

این آمار حاکی از افزایش نقش زنان در مسوولیت‌های اجرایی و به تبع آن حضور فعال آنها در عرصه‌های مختلف دارد.

این موضوع را با مهناز ملانظری رئیس دانشگاه الزهرا (س) (تنها دانشگاه ویژه دختران) در میان گذاشتم، وی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا اظهار داشت: در چند سال اخیر حضور زنان در کارهای اجرایی کشور رشد چشمگیر داشته است.

وی با بیان اینکه حدود سه سال پیش ما به عنوان تنها دانشگاه دخترانه کشور موضوع نقش زن در جامعه را بررسی کردیم، تصریح کرد: در این پژوهش دلایل اینکه چرا پررنگ شدن نقش زنان در کشور به صورت گسترده اتفاق نمی‌افتد ارزیابی شده است که یکی از دلایل آن این است که حضور زنان در فضای مدیریتی برای برخی مسؤولیت‌ها نیاز به فراهم شدن فرصت‌ها از سوی نهادهای ذی ربط دارد.

رئیس دانشگاه الزهرا ادامه داد: یکی دیگر از دلایل مهم افزایش فعالیت زنان در جامعه آماده سازی بانوان برای پست‌های مدیریتی است. زیرا اگر قرار است که این مسؤولیت‌ها به بانوان داده شود، نیاز است آنها آموزش داده شوند که بتوانند با توانایی مسوولیت‌های خود را اجرا کنند البته بانوان با پشتکار و دقتی که دارند می‌توانند به خوبی مسؤولیت خود را انجام دهند اما با این حال آموزش برخی مهارت‌ها لازم است.

وی تصریح کرد: دانشگاه الزهرا برگزاری دوره‌های سه ماهه کوتاه مدت برای آموزش مدیران زن در جامعه را طراحی کرده است. همچنین در مقطعی با مجمع تشخیص مصلحت نظام تفاهم نامه‌ای به امضا رسید تا دوره‌های آموزش رهبران زن برای بانوان اجرایی شد. این تفاهم نامه در سال ۹۷ منعقد و در حال حاضر دوره‌های آموزشی به دلیل شیوع بیماری کرونا متوقف شده است.

ملانظری تصریح کرد: در این دوره مدیریتی حدود ۳۰ نفر از بانوانی که مسوولیت‌های مدیریتی دارند و نیاز به آموزش مهارت بیشتر برای حضور در مسوولیت‌های بالاتر هستند، با همکاری مجمع تشخیص مصلحت نظام آموزش داده می‌شوند.

وزارت علوم در جذب هیأت علمی مرد همکاری لازم را دارد

رئیس دانشگاه الزهرا در خصوص جذب اعضا هیأت علمی مرد نیز گفت: در این دانشگاه برنامه‌ای برای خروج یا محدودیت در جذب اعضای هیأت علمی مرد در دستور کار قرار ندارد و طبق مصوبه وزارت علوم دو برابر شدن جذب عضو هیأت علمی زن باعث کاهش یا حذف سهمیه استادان مرد در این دانشگاه نشده است.

ملانظری با بیان اینکه وزارت علوم در جذب عضو هیأت علمی مرد در دانشگاه الزهرا همکاری لازم را دارد، تصریح کرد: ما می‌توانیم از تمام ظرفیت‌های آموزش عالی و استادان توانمند فارغ از جنسیت بهره گیری کنیم.

به گزارش ایرنا، منصور غلامی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری سال گذشته در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دو برابر شدن میزان جذب اعضای هیأت علمی زن در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: در سال ۸۸ فقط ۲ هزار و ۲۰۰ نفر عضو هیأت علمی زن در دانشگاه‌ها جذب شده بودند که این آمار در سال ۹۲ به پنج هزار و ۷۰۰ نفر افزایش یافت.

به گفته وزیر علوم، میزان جذب هیأت علمی زنان در بهمن ماه ۹۷ به ۱۲ هزار نفر رسید و روند جذب در دوره ۶ سال گذشته به گونه‌ای بود که آمار جذب زنان را به عنوان هیأت علمی نزدیک به دو برابر کرد.
وی با ارائه آمار دیگری از میزان جذب زنان به عنوان هیأت علمی در دانشگاه‌ها گفته بود که از ابتدای سال ۹۸ حدود ۹۰۰ عضو هیأت علمی در دانشگاه‌ها جذب شدند که از این تعداد ۳۰۳ نفر معادل ۳۰ درصد زن هستند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا