در استفاده از درمانهای جدید احتیاط کنید

استقبال از اين شيوه جديد درمان بيماري‌ها تا آنجا پيشرفته كه طبق اعلام WHO (سازمان بهداشت جهاني)، پس از طب رايج، طي بيست ساله گذشته به دومين سيستم پزشكي مورد استفاده در دنيا مبدل شده است. البته اطلاعيه‌اي كه ديروز از سوي همين نهاد منتشر شده نشان مي‌دهد كه نسبت به درمان با اين روش بايد محتاط‌تر عمل كرد.

هوميوپاتي درواقع شاخه‌اي از علم پزشكي است و در مجموعه نظام خدمات پزشكي سنتي مكمل و جايگزين، جاي دارد. اين شيوه به معني مشابه درماني است؛ يعني در اين سيستم درمان بر اصل مشابهت استوار است با اين مفهوم كه هرگاه مصرف ماده‌اي بتواند يكسري علائم در افراد سالم ايجاد كند مي‌تواند همان علائم را در فرد بيمار بهبود بخشد و با قدرتمند ساختن نيروي حيات و مكانيزم دفاعي بدن بيمار را مداوا كند.
به اعتقاد كارشناسان هوميوپاتي، اين روش درماني كامل است و به ‌طور تقريبي براي بيشتر بيماري‌هاي رايج راه‌حل درماني دارد. اما جديدترين بررسي‌ها نشان مي‌دهند داروهاي هوميوپاتيك اغلب فاقد تركيبات موثر براي درمان بيماري هستند و سازمان بهداشت جهاني هشدار داده كساني كه مبتلا به بيماري‌هايي مانند مالاريا و سل بوده يا آلوده به ويروس اچ. ‌آي. ‌وي هستند، نبايد براي درمان از هوميوپاتي استفاده كنند. اين هشدار سازمان بهداشت جهاني در پاسخ به پژوهشگران و پزشكان جواني است كه بيم دارند استفاده فزاينده از هوميوپاتي در كشورهاي در حال توسعه، جان بيماران را به خطر بيندازد.
اين پزشكان نامه‌اي به سازمان بهداشت جهاني نوشته و از اين نهاد خواسته بودند استفاده از هوميوپاتي در درمان بيماري‌هايي مانند سل، اسهال نوزادان، آنفلوآنزا، مالاريا و نيز آلودگي به ويروس اچ‌. آي. ‌وي، را محكوم كند. در اين نامه گفته شده هوميوپاتي در پيشگيري از اين بيماري‌ها و مداواي آن هيچ نقشي ندارد و ممكن است موجب مرگ بيماران شود.
دكتر رابرت هاگان، پژوهشگر دانشگاه سنت آندروز، كه يكي از نويسندگان اين نامه است مي‌گويد: دولت‌هاي سراسر جهان بايد با خطرات استفاده از هوميوپاتي براي بيماري‌هايي كه جان بيمار را تهديد مي‌كند، آشنا شوند. ما اميدواريم هشدار سازمان بهداشت جهاني و موضع اين نهاد در برابر هوميوپاتي، سبب شود توسل به درمان‌هايي كه مي‌تواند بالقوه فاجعه‌آميز باشد، ممنوع شود.
احتمال خطرناك بودن استفاده از اين درمان در حالي عنوان شده كه بسياري از افراد معتقدند، داروهاي هوميوپاتي چون اغلب منشاء طبيعي دارند و به دفعات زياد رقيق مي‌شوند، بي‌ضررتر هستند و برخلاف داروهاي شيميايي هيچ نوع اثرات جانبي ندارند. در اين ميان، اگرچه بي‌ضرر بودن اين داروها از طرفFDA آمريكا هم تاييد شده اما يكي از كارشناسان سازمان بهداشت جهاني در اين‌باره مي‌گويد: ما تا امروز هيچ دليلي درباره مفيد و موثر واقع شدن روش درمان از طريق هوميوپاتي به دست نياورده‌ايم. در نقطه مقابل به ما ثابت شده است هوميوپاتي نه‌تنها در پيشگيري و درمان بسياري از بيماري‌ها از جمله اسهال هيچ نقشي ندارد، بلكه با دستورالعمل‌ها و توصيه‌هاي علمي مغايرت دارد.

گزارش از بهاره صفوی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا