آغاز فرایند مطالعه نمونه خاک سیارک ریوگو

پژوهشگران ژاپنی امروز و به طور رسمی اقدام به گشودن جعبه ای کردند که فضاپیمای این کشور به عنوان نمونه از سطح یک سیارک فضایی با نام ریوگو Ryugu با خود به زمین آورده بود. به گزارش سیناپرس،این دستاورد مهم یک هفته پس از آن انجام شد که کاوشگر ژاپنی موسوم به  Hayabusa-2 از کپسول خود خارج شده و پس از پایان ماموریت فضایی خارق العاده ای، در صحرای استرالیا فرود امده و سپس به ژاپن منتقل شد.

ساعاتی پیش، آژانس فضایی ژاپن (JAXA) تصویری از محفظه آورده شده از این سیارک را منتشر کرد که به شکل رسوب سیاه رنگی دیده می شود. این تصویر را می توان نخستین نگاه اجمالی به نتایج یک مأموریت بی سابقه شش ساله برای کاوشگر بدون سرنشین ژاپنی محسوب کرد. بر این اساس مقامات آژانس فضایی ژاپن گفتند که گرد و غبار این سیارک در پوسته بیرونی کپسول وجود داشته و انتظار می رود با باز شدن کامل ظرف داخلی حاوی نمونه اصلی، میزان قابل توجهی از این خاک فضایی پیدا شود ، البته باز کردن کامل این بسته این یک کار ظریف بوده و نیازمند دقت و زمان بیشتری است.

به گزارش سیناپرس،مقامات رسمی در این رابطه اعلام کردند  که آژانس فضایی ژاپن تأیید کرده است که نمونه های به دست آمده از سیارک موسوم به ریوگو در داخل ظرف ویژه ای است. در گزارش منتشر شده در این رابطه اعلام شد که : ما توانستیم ذرات سیاه مانند شن و ماسه ای را که تصور می شود از سیارک ریوگو گرفته شده را دریافت کنیم و این موضوع به طور رسمی تایید می شود.

لازم به توضیح است که فضاپیمای ژاپنی  Hayabusa-2 برای جمع آوری نمونه های فضایی حدود 300 میلیون کیلومتردر فضا طی کرده و در نهایت پس از پایان ماموریت خود به زمین بازگشت. دانشمندان امیدوارند نمونه های به دست آمده توسط این فضاپیما، به روشن شدن منشا حیات و شکل گیری جهان کمک کند.

یکی از موارد قابل توجه در طول ماموریت انجام شده توسط ژاپن، این است که این کاوشگر علاوه بر گرد و غبار سطحی از سیارک فوق،  مواد بکری را از زیر سطح آن جمع آوری کرده است. این نمونه با کمک شلیک یک  نمونه بردار به شکل ضربه ای به  داخل بافت خاک این سیارک، استخراج شده است.

سازمان فضایی ژاپن در این رابطه  گفت:‌ ما عملیات و تلاش خود را برای باز کردن نمونه گیر در ظرف نمونه ادامه خواهیم داد. استخراج نمونه و تجزیه و تحلیل آن در روزهای پیش رو  انجام خواهد شد.

در خاتمه گفتنی است بر اساس برنامه های پیش بینی شده، نیمی از نمونه های منتقل شده توسط فضاپیمای  Hayabusa-2 با آژانس فضایی ایالات متحده و سایر سازمان های بین المللی به اشتراک گذاشته می شود و بخشی از این نمونه ها  نیز برای تحقیقات پیشرفته در آینده نگهداری می شود.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا