ماهواره پخش رادیویی سیریوس در مدار قرار گرفت

شرکت فضایی خصوصی "اسپیس ایکس"(SpaceX) مأموریت "سیریوس XM-۷ " یا "SXM-۷" را شب گذشته ساعت ۲۱:۰۰ به وقت ایران از مجموعه پرتاب فضایی ۴۰(SLC-۴۰) در ایستگاه نیروی فضایی کیپ کاناورال واقع در فلوریدا با موفقیت پرتاب کرد.

این پرتاب در پی تلاش ناموفق قبلی در روز جمعه ۱۱ دسامبر انجام شد که یک دقیقه مانده به پرتاب به خاطر بررسی سیستم های زمینی لغو شده بود.

این ماموریت با تقویت کننده مرحله اول موشک "فالکون ۹" انجام شد که قبلاً در اولین پرواز کپسول "کرو دراگون"(Crew Dragon) به ایستگاه فضایی بین المللی در ماموریت موسوم به "دمو-۱"(Demo-۱)"، پرتاب ماموریت صورت فلکی "رادار ست"(RADARSAT) و چهار پرتاب ماهواره های اینترنتی "استارلینک"(Starlink) در سال ۲۰۲۰ استفاده شده بود.

"اسپیس ایکس" پس از انجام این پرتاب، موشک "فالکون ۹" را بر روی یک قایق فرودی در اقیانوس اطلس فرود آورد که ۶۹امین فرود موفقیت آمیز خود را رقم زد.

"اسپیس دات کام" گزارش داد؛ ماهواره پخش رادیویی پرقدرت "SXM-۷" یکی از دو ماهواره برنامه ریزی شده برای جایگزینی با ماهواره های "XM-۳" و "XM-۴" است که به زودی غیر فعال می شوند و وزن آن هفت تن است که یکی از سنگین ترین ماهواره های زمین ثابت را می سازد که تاکنون پرتاب شده است.

مدار زمین‌ثابت(Geostationary orbit) یا مدار زمین‌ایستا که بدان "کمربند کلارک" نیز گفته می‌شود، یکی از مدارهای زمین‌آهنگ است. این مدار در ارتفاع ۳۵۷۸۶ کیلومتر بالاتر از سطح ‌دریا و دقیقاً بر فراز خط استوای زمین قرار دارد. سرعت دورانی لازم برای استقرار یک ماهواره در این مدار، با سرعت چرخش زمین به ‌دور خود برابر بوده و در فضا در مکانی ثابت قرار دارند و همراه با دَوَران زمین به دور خود می‌گردند، بنابراین ماهواره‌هایی که در این مدار قراردارند از نگاه فردی که روی زمین ایستاده است ثابت به نظر می‌رسند و همواره دارای سایه‌ای ثابت(معروف به «جای‌پا») بر زمین هستند.

از این خصوصیت بارز مدار زمین‌ثابت، به منظور مخابره امواج‌رادیویی و تلویزیونی استفاده می‌کنند و تمام ماهواره‌های مخابراتی و تلویزیونی بر روی این مدار قرار می‌گیرند. به همین دلیل است که دیش‌های آنتن‌های گیرنده امواج از ماهواره‌ها، به صورت ثابت نصب شده و به موتور برای حرکت دادن مداوم نیاز ندارند.

ماهواره "SXM-۷" از دارایی های شرکت "SiriusXM" است و شرکت "MAXAR Technologies" آن را ساخته است. به گزارش وبسایت رسمی شرکت سازنده، این ماهواره به همراه ماهواره دوقلوی خود موسوم به "SXM-۸" در طیف باند S به مدت حداقل ۱۵ سال کار خواهد کرد و دارای یک آنتن بازتاب دهنده بزرگ است. این ماهواره فعالیت رادیوهای متصل به زمین را بدون نیاز به آنتن و دیش امکان پذیر می کند.

این دو ماهواره دوقلو همچنین دارای دو صفحه بزرگ خورشیدی هستند که توانایی تولید بیش از ۲۰ کیلووات نیرو را دارند. بنابراین این ماهواره های دوقلو از انرژی تجدید پذیر استفاده می کنند.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا