ساخت دستگاه آنالیز گیرایی و رئولوژی چسب در کشور

دکتر حمیدرضا عدالت در خصوص این دستگاه به ایسنا، گفت: دستگاه آنالیز گیرایی و رئولوژی چسب با توجه به اهمیت آن برای انجام تحقیقات مرتبط با چسب، رزین و کامپوزیت ساخته شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه دانش فنّی و ساخت این دستگاه به‌صورت انحصاری در اختیار ایالات‌متحده آمریکا بود و وجود تحریم‌ها و قیمت بسیار بالای آن (بیش از ۶۰ هزار دلار)، خرید این دستگاه توسط دانشگاه و حتی کارخانجات کشور مقدور نبود بنابراین، مطالعات اولیه ساخت دستگاه از ابتدای سال ۱۳۹۷ شروع و پروسه طراحی دستگاه در آذرماه ۱۳۹۷ با تکیه بر قطعات و تجهیزات موجود در کشور آغاز شد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه منابع طبیعی گرگان با بیان اینکه کاربرد اصلی این دستگاه، اندازه‌گیری ویژگی‌های فیزیکی- مکانیکی چسب‌ها و رزین‌ها است، تصریح کرد: کاربرد این دستگاه، طیف گسترده‌ای از مطالعات را پوشش می‌دهد و به‌واسطه آن می‌توان بسیاری از مشکلات ناشی از چسبندگی را در تولید محصولات برطرف نمود و مطالعات دقیق‌تری در خصوص چسب‌ها انجام داد که با روش‌های قدیمی و مرسوم ممکن نیست.

عدالت بیان کرد: مطالعه رفتار وابسته به زمان، رئولوژی و رفتار گیرایی چسب نیز از دیگر قابلیت‌های دستگاه بوده که نه تنها در حیطه صنعت، بلکه در مطالعات مهندسی پزشکی و رزین‌های مورد استفاده در دندانپزشکی نیز کاربرد دارد.

وی گفت: ساخت نمونه‌های Lap-Joint از مواد مختلف تحت کنترل دقیق دما، فشار و جابجایی، تعیین دمای ژله‌ای شدن چسب‌ها و رزین‌های گرماسخت با بستر قابل انتخاب، تعیین مقاومت برشی و مدول الاستیسیته برشی خط چسب، مطالعه رفتار وابسته به زمان چسب مانند خزش و افت تنش، تعیین دمای نرم شدگی چسب‌های گرمانرم، مطالعه توسعه مقاومت چسبندگی تحت تأثیر دما و زمان، تعیین دمای افت مقاومت چسب‌ها و رزین‌ها در اثر تخریب حرارتی، اندازه‌گیری مقاومت کششی مواد پلیمری و کامپوزیتی در ابعاد کوچک و مواد نازک و ظریف از جمله تست‌های قابل انجام با دستگاه ایرانی ساخته شده هستند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه منابع طبیعی گرگان خاطرنشان کرد: قیمت تمام شده این دستگاه ۵۲ میلیون تومان است که در مقایسه با نمونه خارجی بسیار ارزان‌تر است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا