پره های قابل بازیافت توربین بادی ابداع شد

شرکت فرانسوی Veolia Environnement SA که با عنوان «وئولیا» فعالیت می کند، به تازگی از موادی در ساخت چره های توربین بادی استفاده می کند تا پس از اتمام کار این پره ها، بتوان آنها را بازیافت کرد و برای تولید سیمان از آنها استفاده کرد.
به گزارش moneyweb، این شرکت طی توافق نامه ای متعهد شده است که پره های توربین تولید شرکت جنرال الکتریک را به مواد خامی بازیافت کند که در تولید سیمان از آن استفاده می شود.

طبق این توافقنامه چند ساله، پره های عظیم واحد انرژی تجدیدپذیر جنرال الکتریک زمانی که با توربین های خشکی در آمریکا تعویض می شوند، برداشته شده و مانند زباله دفن می شوند. اما محققان به دنبال استفاده بهینه از این پره ها هستند.

واحد آمریکای شمالی شرکت وئولیا در اقدامی که به نفع محیط زیست تمام می شود، پره های توربین بادی که معمولا از جنس فایبرگلاس هستند، در سایت میسوری، خرد کرده و آنها را تبدیل به موادی می کنند که بتوانند در تأسیسات تولید سیمان، جایگزین زغال سنگ، شن و ماسه شوند.

به گزارش سیناپرس، مواد به کار رفته در پره های توربین بادی معمولا از رزین های فایبرگلاس است که با پلی استر و اپوکسی تقویت شده با فایبرگلاس و اپوکسی تقویت شده با فیبر کربنی ساخته می شوند. ترکیب فایبرگلاس با ماتریکس رزینی باعث تولید کامپوزیتی می شود که علاوه بر استحکام بالا، وزن سبکی داشته و در مقابل خوردگی مقاومت بالایی دارد و از نظر ابعادی هم پایدار است.

به طور کلی، بین 71 تا 79 درصد از پره های توربین بادی از جنس فولاد است و در کنار آن، 11 تا 16 درصد هم از فایبرگلاس، رزین یا پلاستیک؛ 5 تا 17 درصد از آهن یا چدن؛ 1 درصد مس و 2/0 درصد آلومینیوم ساخته شده اند.

در این میان، حدود 85 درصد مواد تشکیل دهنده پره های توربین بادی مانند فولاد، سیم های مسی، وسایل الکترونیک و چرخ دنده ها قابل بازیافت بوده و می توان دوباره از آنها استفاده کرد. اما پره ها به دلیل ترکیبات فایبرگلاس به کار رفته در آنها که مواد کامپوزیتی بوده و مقاومت بالایی در برابر طوفان ها دارند، معمولا مدت های زیادی قابل استفاده هستند اما تا پیش از این توافق نامه، پره هایی که از سرویس خارج می شدند، دفن می کردند.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا