خطر از دست دادن حافظه با فشارخون بالا

فشار خون بالا، یکی از عوامل خطر مهم برای سلامت است که افراد زیادی در دنیا را گرفتار خود کرده است. داشتن فشار خون بالا علاوه بر آسیب به عروق، می تواند توانایی های شناختی مانند حافظه، تسلط کلامی، توجه و تمرکز را با خطر مواجه  کند.

به گزارش سیناپرس بنا به گفته پزشکان، فشار خون 120 تا 129 میلی متر جیوه سیستولیک، محدوده ای است که کمی بالا است. ولی در صورتی که فشار سیستولیک به بالای 130 و فشار دیاستولیک به بالای 80 میلی متر جیوه یا بالاتر برسد، فرد با پرفشاری خون مواجه است.

محققان دانشگاه فدرال میناس گرایس برزیل در تحقیق خود اشاره کرده اند: ما در ابتدا پیش بینی می کردیم که اگر فشار خون در سنین پایین شروع شود، تأثیرات منفی آن بر عملکرد شناختی بسیار مهم خواهد بود. اما یافته های پژوهش ما نشان داد کاهش عملکرد شناختی چه در میانسالی شروع شود چه در سنین بالاتر و کنترلی هم روی آن صورت نگیرد، باعث تسریع نزول عملکرد شناختی فرد می شود.

به گفته آنها،ما همچنین دریافتیم که درمان مؤثر فشار خون در هر سنی در بزرگ سالی می تواند این شتاب را کاهش داده و یا از آن جلوگیری کند. در مجموع، یافته های ما نشان می دهد برای حفظ عملکرد شناختی لازم است از فشار خون بالا در بزرگسالان در هر سنی جلوگیری به عمل آورده و در صورت بروز، به طور موثری درمان شود.
این محققان، یافته های خود را بر اساس یک مطالعه پیشین که برای بررسی رابطه فشار خون و اطلاعات شناختی روی بیش از 7000 بزرگسال در برزیل با میانگین سنی 59 سال انجام شده بود، بنا کردند.
شرکت کنندگان در این مطالعه به طور متوسط نزدیک به 4 سال پیگیری شدند. آزمایش ها شامل تجزیه و تحلیل حافظه، تسلط کلامی و عملکرد اجرایی بود که شامل توجه، تمرکز و سایر عوامل مرتبط با تفکر و استدلال هستند.
به گزارش سیناپرس، تجزیه و تحلیل محققان نشان داد که فشار خون سیستولیک بین 121 تا 139 میلی متر جیوه یا فشار خون دیاستولیک بین 81 تا 89 میلی متر جیوه بدون استفاده از داروی ضد فشار خون با کاهش سریع عملکرد شناختی در افراد میانسال و مسن ارتباط دارد.
همچنین، سرعت کاهش توانایی های شناختی بدون توجه به مدت زمان فشار خون بالا اتفاق می افتد، به این معنی که فشار خون بالا برای هر مدت زمان حتی یک مدت کوتاه، ممکن است بر سرعت کاهش شناختی فرد تأثیر بگذارد.

به علاوه بر اساس این نتایج، بزرگسالان مبتلا به پرفشاری خون کنترل نشده نسبت به بزرگسالانی که فشار خون کنترل شده دارند، کاهش سریع تری را در توانایی حافظه و سایر عملکردهای شناختی نشان می دهند.
این یافته های علمی که بر اهمیت زیاد توجه به فشارخون به عنوان یک شاخص مهم سلامت تاکید دارند، در نشریه Hypertension متعلق به انجمن قلب آمریکا منتشر شده اند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا