کشف یک سیاره فراخورشیدی مشابه سیاره ۹

همه ما با این تصور بزرگ شده ایم که در سیاره منظومه شمسی ۹ سیاره وجود دارد. در این میان پلوتو تنزل رتبه پیدا کرد و تنها هشت سیاره در این منظومه بطور رسمی بر جای ماند.

اما در سال های اخیر برخی محققان این تصور را ایجاد کرده اند که در واقع سیاره بزرگ نهمی نیز وجود دارد که فراتر از حد تشخیص ماست و در ناحیه بیرونی منظومه شمسی قرار دارد.

سیاره۹ ( Planet Nine) نام موقتی یک سیاره یخی بزرگ احتمالی با جرم تقریبی ۱۰ برابر زمین و قطر حدود ۱۳٬۰۰۰ تا ۲۶٬۰۰۰ کیلومتر (نزدیک به ۲ تا ۴ برابر قطر زمین) در ناحیه بیرونی منظومه شمسی است. وجود این سیاره توجیه پیکربندی مداری غیرمعمول یک گروه از اجرام فرانپتونی در فضای بیرونی کمربند کویپر خواهد بود.

این تئوری با مشاهده اجرام کوچکتر در کمربند سیارکی گذشته نپتون پشتیبانی می شود، اما هیچ کس در واقع این جهان گمشده را ندیده است.

اکنون تلسکوپ فضایی «هابل» یک سیاره فراخورشیدی در دور دست کشف کرده است که دارای یک مدار فوق العاده بیضی شکل به دور ستاره های میزبان خود است.

این سیاره که HD ۱۰۶۹۰۶ نام دارد، به دور یک ستاره دوتایی می چرخد که در فاصله ۳۳۶ سال نوری از زمین قرار دارد.

مدار بسیاری بیضی شکل این سیاره با تمام شدن هر یک بار دور زدن، آن را از ستارگانش دور می کند. ۱۵ هزار سال زمینی طول می کشد تا این سیاره یک دور کامل به دور این دو ستاره بچرخد.

ناسا اعلام کرد؛ این کشف می تواند به اخترشناسان کمک کند تا توضیح دهند چگونه «سیاره نهم» که هنوز افسانه ای است، می تواند وجود داشته باشد.

براساس اعلام ناسا این سیاره تقریبا ۱۱ برابر مشتری، بزرگترین  سیاره منظومه شمسی است.

این سیاره ابتدا در سال ۲۰۱۳ کشف شد، اما محققان به تازگی موفق به مشاهده مدار این سیاره شدند که کاملا شوک آور بود.

این اولین بار است که ستاره شناسان توانسته اند حرکت یک سیاره بزرگ مشتری مانند را که در فاصله ای بسیار دور از ستاره های میزبان خود می چرخد، اندازه بگیرند.

این کشف در مجله Astronomical Journal منتشر شده است.