ناسا سی اُمین سالگرد تولد تلسکوپ فضایی هابل را جشن گرفت

"تلسکوپ فضایی هابل"(Hubble Space Telescope) ناسا امسال ۳۰ ساله شد و به مناسبت این رویداد مهم ، تصاویری از ستارگان و کهکشان‌های جذاب برای کاربران به اشتراک گذاشته شده است.

ناسا به تازگی دهها تصویر تازه پردازش شده تلسکوپ هابل را منتشر کرده است که شامل ۳۰ کهکشان خیره کننده، خوشه‌های ستاره‌ای درخشان و چند سحابی است.

تلسکوپ فضایی هابل، تلسکوپی است که در سال ۱۹۹۰ توسط شاتل دیسکاوری در مدار گردش قرار گرفت. نام این تلسکوپ از نام کیهان شناسی به نام "ادوین هابل" گرفته شد. اگرچه هابل اولین تلسکوپ فضایی نبود ولی یکی از بزرگترین و پرکاربردترین‌ها به‌ شمار می‌آید.

در ادامه چهار تصویری که ناسا در حساب کاربری خود در اینستاگرام به این مناسبت منتشر کرده را می‌بینید.

تصویر فوق، تصویر خوشه ستاره‌ای کروی "کالدول۷۸" (Caldwell ۷۸) است که با نام "ان.جی.سی۶۵۴۱" (NGC ۶۵۴۱) نیز شناخته می‌شود. پیرترین اجرام کهکشان ما خوشه‌هایی بسیار پرجمعیت درخشان و گسترده هستند که خوشه‌های کروی ستارگان نامیده می‌شوند.

این نیز تصویری از کهکشان مارپیچی "کالدول ۲۹" (Caldwell ۲۹) است که با نام "ان.جی.سی ۵۰۰۵" (NGC ۵۰۰۵) نیز شناخته می‌شود.

سومین تصویر نیز مربوط به سحابی پرده(Veil Nebula‎)است که با نام"کالدول ۳۴" (Caldwell ۳۴) نیز شناخته می‌شود.

آخرین تصویر نیز مربوط به کهکشان "کالدول ۴۵"(Caldwell ۴۵) است که با نام ان‌جی‌سی ۵۲۴۸ (NGC ۵۲۴۸‎) نیز شناخته می‌شود. کالدول ۴۵ نام یک کهکشان در صورت فلکی گاوران است.