حمایت از تجاری سازی صنایع فرهنگی و نرم مبتنی بر دستاوردهای علمی

دکتر ابراهیم نبیونی ، معاون فناوری پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی باابراز امیدواری در خصوص ایجاد چنین تفاهم نامه هایی گفت: خوشبختانه ظرفیتهای خوبی بین این سه حوزه وجود دارد که هر سه از اهمیت بالایی برخوردارند.

وی تاکیدکرد: با توجه به اینکه امروز شرایط اپیدمی کرونا در جامعه حاکم است و بیشتر بسترهای فرهنگی فعال شده اند، تنها پارک ملی کشور که در حوزه فرهنگ  فعالیت می کند می تواند بهترین کمک در این راستا باشد .

نبیونی خاطرنشان کرد: پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی دارای 53شرکت فعال درحوزه های مختلف فرهنگی از بسته بندی تا اسباب بازی های رومیزی و … است که دارای ظرفیت های خوبی هستند، به تبع مجموعه اداره کل بانوان استانداری تهران و شهرداری منطقه 5 تهران نیز می توانند در سطح حمایت های اجتماعی و سرمایه گذاری ها مشارکت خوبی دراین خصوص داشته باشند .
نبوینی افزود: در سه ماه گذشته پارک ملی صنایع فرهنگی چیزی حدود 10میلیارد تومان تسهیلات از صندوق کار آفرینی امید حمایت گرفته است.همچنین باتوجه به ساختاری که پارک دارد حمایت و تجاری سازی استارتاپ ها و شرکت های نوپا که از دل فرهنگسرا ها و مجموعه های فرهنگی نیز بیرون آمده اند می تواند در دستور کار این پارک نیز قرار گیرد.

معاون فناوری پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی تاکید کرد : این پارک دارای دو ابزار قدرتمند یکی تنها خبرگزاری علم،فناوری و فرهنگی کشور (سیناپرس) است که ظرفیت های بسیاری دارد و دراین راستا زمینه ساز و ترویج کننده علم وفرهنگ کشور بوده و دیگری تلویزیون تعاملی(IPTV) است که دراین پارک شکل گرفته و می تواند پوشش تصویری خوبی برای تمامی مجموعه ها باشد.

70درصد صنایع دستی به دست زنان خلق می شود

دکتر ثریا شارقی، مدیرکل امور زنان و خانواده استانداری تهران ضمن ابراز خوشحالی از انعقاد چنین تفاهم نامه ای با نگاه علمی گفت: امروزه ساختار جهان به سمتی می رود که باید به دنبال شهر هوشمند و اقتصاد هوشمند باشیم و اگر دراین حوزه فعالیت نکنیم عقب می مانیم. دنیا چه در شرایط کرونا و چه در غیر از این شرایط بحران با پیشرفت تکنولوژی ها باید به سمت هوشمند سازی برود که متاسفانه ایران نیز در این بحث عقب است .
وی افزود: شروع این نوع فعالیت ها با پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی برای پیشرفت و رسیدن به اهداف این حوزه می تواند بسیار خوش باشد تا بتوانیم گامهایی علمی به سمت جلو برداریم .


شارقی عنوان کرد: در حوزه صنایع فرهنگی می توان گفت که70 درصد صنایع دستی به دست زنان خلق می شود و حضور آنها در قالب استارتاپ های مختلف حوزه فرهنگ در پارک ملی صنایع فرهنگی خود می تواند باعث پیشرفت این حوزه شود.
وی افزود: اگر بحث فرهنگ و هوشمندسازی را ترکیب کنیم، نیاز داریم که خود را به دنیا معرفی کرده و این مهم محقق نخواهد شد جز با دیجیتال مارکتینگ که دراین بخش بسیار ضعیف عمل کرده ایم .همچنین خوشبختانه با وجود یک رسانه علمی وملی در مجموعه پارک می توانیم در بخش اطلاع رسانی و شناساندن صنایع فرهنگی مان به خوبی پیش برویم.
شارقی در پایان خاطرنشان کرد: خوشحالم که این نگاه علمی از سوی سه مجموعه به وجود آمده است و امیدواریم این همکاری های علمی همچنان ادامه داشته باشد.

یکی از مشکلات کشور درحوزه پژوهش هاست

سیدحسین دلبری ، معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه ۵ درادامه این نشست گفت: یکی از مشکلات کشور درحوزه پژوهش هاست.در حالی که در ایران پژوهش ها و مقاله های بسیاری منتشر شده ،اما متاسفانه کمتر کاربردی شده اند و این موضوع به دلیل جزیره ای عمل کردن دستگاه ها بوده است.
وی افزود: خوشبختانه این مساله می تواند در پارک ملی علوم و فناوری های نرم وصنایع فرهنگی از بین برود و با مشارکت این سه مجموعه بتوانیم گام های خوبی در این راستا برداریم. امیدواریم بتوانیم سراهای محله را به‌عنوان یک پاتوق فرهنگی، محلی و کانون فرهنگی واجتماعی محله‌ها معرفی کنیم و از توانمندی های کشف نشده این حوزه بهره ببریم و این حرکت علمی و فرهنگی را به کل کشور سوق دهیم.
معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه ۵  تاکید کرد: نگاه من به این گونه کارها منطقه ای و محله ای نیست ولی شروع خوبی است که انشاله همه کشور بتوانند در ترسیم اهداف هم نوا و همگام باشند.
گفتنی است تفاهم نامه به منظور توسعه همکاری در حوزه صنایع فرهنگی و خلاق با افزایش فعالیت های مشترک و بهره گیری از ظرفیت های متقابل بین پارک ملی علوم و فناوری های نرم و صنایع فرهنگی، اداره کل امور زنان و خانواده استانداری تهران و معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه 5 منعقد شده است که توسعه زیر ساخت های ارتقای توسعه کارآفرینی فرهنگی و حمایت از فعالیت های دانش بنیان، فرهنگی و خلاق ، توسعه فضای استقرار واحدهای فناور به منظور حمایت از نوآوری و اشتغال زایی در زمینه های مرتبط با صنایع فرهنگی و خلاق، تسهیل و کمک به حضور بخش کسب و کارهای محلی در کسب و کار های نوآورانه و بازار های جدید، حمایت از تجاری سازی صنایع فرهنگی و فناوری های نرم مبتنی بر دستاوردهای علمی، پژوهشی ، جلب حمایت سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای توسعه فضاهای فرهنگی و صنایع فرهنگی و خلاق، استفاده از ظرفیت ها و امکانات مجموعه ها در راستای اهداف مشترک، همکاری در تولیدات محتوای دیجیتال ،برگزاری رویدادهای فرهنگی، هنری ، رسانه مشترک ، همکاری در برگزاری دوره های توانمند سازی آموزشی عمومی و تخصصی مورد نیاز جهت ترویج فرهنگ مشارکت عمومی و کارآفرینی، همکاری در تالیف ،چاپ و انتشار مقالات و کتب تخصصی، حمایت از ایجاد پردیس ها، مراکز رشد و مراکز مشاوره کارآفرینی، انجام مطالعات و پژوهش های تخصصی و کاربردی مرتبط با موضوعات کاربردی توسعه صنایع فرهنگی و خلاق، همکاری در برگزاری نمایشگاه های مرتبط با صنایع فرهنگی و خلاق از محورهای این تفاهم نامه است.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا