نوسان قیمت کالاهای اساسی اضطراب اجتماعی را بالا برده است

روانشناسان و آسیب‌شناسان اجتماعی معتقدند احتمالا این آمار پایین‌تر از واقعیت موجود در جامعه است و افسردگی و اضطراب به عنوان دو الگوی شایع از اختلالات روانی بیشتر از آن حدی است که وزارتخانه اعلام می‌کند.

به گزارش سیناپرس، گواه ادعای کارشناسان هم افزایش آمار جرم و‌ پرخاشگری است.براساس گزارش های مطرح شده در این زمینه فشارهای اقتصادی یکی از مهم ترین عوامل اختلالات رفتاری و آسیب های روانی روی افراد جامعه است.

دکتر مجید ابهری ، رفتارشناس اجتماعی دراین باره به خبرنگار سیناپرس گفت :مشکلات اقتصادی نقش مستقیمی بر تحولات اجتماعی در جامعه دارد.اضطراب ناشی از بالا و پایین شدن قیمت کالاهای اساسی و ارز در جامعه امروز به یک اضطراب اجتماعی تبدیل شده است و این خود می تواند عامل آسیب های اجتماعی بسیاری از جمله بالا رفتن آمار تکدی گری، حاشیه نشینی، خودکشی، بالا رفتن آمار طلاق و حتی فروختن فرزندان و فروش اعضای بدن شود.

وی افزود: سبک زندگی تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار دارد که عوامل محیطی، جو طبیعی و عوامل اقتصادی از اصلی ترین ارکان آن است. از آنجایی که عوامل اقتصادی شکل دهنده وضعیت زندگی مردم است باید توجه کرد که در زمان تورم و گرانی با توجه به پایین افتادن قدرت خرید و توانایی اقتصادی مردم، نشاط و شادمانی روانی جای خود را به افسردگی و اضطراب می دهد.

این آسیب شناس اجتماعی در ادامه به سیناپرس گفت:  عدم بضاعت مالی مکفی خانواده‌ها، ناتوانی در پاسخگویی به نیازهای طبیعی و ضروری مانند فراهم ساختن امکان ادامه تحصیل حتی در مقطع متوسطه، تأمین پوشاک مناسب، متنوع، متناسب با سلیقه و روحیه فرزندان، زمینه بروز دل زدگی، سرخوردگی، ناراحتی های روحی، دل مشغولی، افسردگی و انزوا طلبی در فرزندان را فراهم می کند و این امر موجب می شود تا این افراد برای حل مشکل خود از بند گرفتاری‌ها، دست به ارتکاب اعمال ناشایست بزنند.

دکتر ابهری تصریح کرد:انعکاس شرایط زندگی تجملاتی از طریق وسایل ارتباط جمعی نقش مؤثری در ازدیاد آسیبهای اجتماعی دارد. در گذشته کودکان در حیاط با بچه‌های دیگر بازی می‌کردند و از این طریق قدرت تحمل، صبر و توانایی حل مساله آنان افزایش می‌یافت اما در حال حاضر آنان در آپارتمان‌ها محصور هستند و تنها به بازی‌های رایانه‌ای می‌پردازند و همین امر موجب کاهش آستانه تحمل فرزندان می‌شود.

به گزارش سیناپرس؛ نوسانات اقتصادی در هر کشور، نخستین تاثیر خود را برسلامت جامعه می گذارد، تاثیری که هم روان و هم جسم افراد را نشانه می‌گیرد و در ادامه اثر این بهم ریختگی روحی و جسمی بر رشد و پیشرفت یک جامعه نمود خود را نشان می‌دهد. در چنین شرایطی افراد ناآرام نمی‌توانند صحیح فکر کنند و خلاقیت‌شان  کمرنگ می‌شود و در ادامه مسیر رشد آهسته و متوقف خواهد شد و جای خود را به افسردگی و بیماری های روحی و روانی خواهد داد.

 

گزارش:احسان انصاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا