هفت دهک مردم جامعه توانایی خرید کتاب ندارند

اگرچه برنامه‌های متعددی در این رابطه تدوین و به نهادهای مربوطه ابلاغ شده است، اما در عمل شاهد کارایی مناسب و نتایج مثبت آن نبودیم.شاید بیشترین دلیل دوری از کتاب در جامعه ما، فعالیت‌های روزمره کاری یا تفریحاتی بودند که در خارج از محیط خانه انجام می‌گرفت و تبدیل به  رقیب جدی کتاب و کتابخوانی گشته بود و دیگر فرصتی برای مطالعه باقی نمی‌گذاشت.

به همین دلیل انتظار می رفت با شیوع ویروس کرونا و ضرورت در خانه ماندن میزان سرانه مطالعه در کشور افزایش پیدا کند که در واقع چنین اتفاقی رخ نداده است. دکتر سید مجید حسینی مدیرعامل سابق باغ کتاب در گفتگو با سیناپرس  عنوان کرد: میزان مطالعات در کشور ارتباطی به زمان ندارد که در چه زمانی مردم بیشتر مطالعه می کنند و در چه زمانی کمتر این اتفاق رخ می دهد. وضعیت کتابخوانی در ایران ارتباط مستقیمی با وضعیت اقتصادی،فقر و نابرابری های اجتماعی دارد.

وی افزود: حتی در بهترین وضعیت که میزان مطالعه در کشور بالاست نیز کتاب هایی مانند «قورباغه ات را قورت بده» و «چگونه میلیاردر شویم» مطالعه می شود که فیک است و نمی توان را به عنوان ساعت مطالعه در نظر گرفت.
 مدیرعامل سابق گروه مجلات همشهری در ادامه به خبرنگار سیناپرس گفت: تا زمانی که وضعیت اقتصادی کشور در شرایطی قرار دارد که هفت دهک مردم جامعه توانایی خرید کتاب ندارند، نمی توان میزان مطالعه را قابل قبول دانست.

حسینی تاکید کرد: در چنین شرایطی مردم نه دغدغه مطالعه کتاب دارند و نه از توانایی های لازم برای خرید کتاب برخوردار هستند.امروز یک کتاب معمولی حداقل پنجاه هزار تومان قیمت دارد.این قیمت به اندازه یارانه یک نفر در ایران است.به همین دلیل زیرساخت های اقتصادی است که تعیین می کند به چه میزان در کشور کتابخوان وجود دارد.
 استاد دانشگاه تهران تصریح کرد: دلیل اصلی اینکه در کشورهای اسکاندیناوی میزان مطالعه بالاست، زیرساخت های اقتصادی قوی در چنین جوامعی است.وضعیت به شکلی است که حقوق یک کارگر در چنین کشورهایی به اندازه حقوق یک دکتر در ایران است.به همین دلیل ظرفیت های اجتماعی و اقتصادی برای مطالعه در این کشورها بالاست. این در حالی است که در ایران زیرساخت های اقتصادی مساعد نیست و مشکلات اقتصادی هم اجازه نمی دهد مردم کتاب بخرند و درنتنیجه شیوع ویروس کرونا نیز نمیتواند  تأثیری بر میزان مطالعات مردم جامعهداشته باشد.

حسینی تصریح کرد: اغلب دراین شرایط زمان خانواده ها در دوران کرونا صرف فضای مجازی آن هم در میان خانواده هایی می شود که از توانایی پرداخت پول اینترنت برخوردار هستند.به عنوان مثال در دوران کرونا حجم لایو ها در اینستگرام و موضوعات حاشیه ای متاسفانه درباره سلبریتی ها افزایش بیشتری پیدا کرده است.

گفتنی است کرونا می تواند برای سرانه مطالعه در جامعه ایران یک اتفاق مثبت باشد. شیوع ویروس کرونا و قرنطینه خانگی را بایستی نه به عنوان تهدید و بلکه فرصتی برای افزایش آگاهی عمومی و رشد سرانه مطالعه در کشور دید و در دوران پساکرونا با جامعه‌ای کتابخوان و فرهنگی روبرو شد که کتاب را هم در سبد فرهنگی خانواده قرار داده‌اند.

گزارش:احسان انصاری

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا