چرا کارکنان یک سازمان به هم حسادت می کنند؟

در عرصه رفتار سازمانی، هیجانات، از کار روزمره کارکنان جدایی ناپذیرند و نقش مهمی در نحوه رفتار و عکس العمل آن ها در محل کار دارند. برخی از محققین، سازمان ها را مکان هایی در نظر می گیرند که در آن هیجانات، مدیریت و هدفمند شده یا حذف می گردند.

بررسی پژوهش ها نشان می دهد که تعداد تحقیقات انجام شده در مورد هیجانات مثبت در مقایسه با هیجانات منفی رو به افزایش است. با وجود این، شناخت هیجانات منفی در محیط کار به همان اندازه مهم است، چراکه آن ها ناشی از تصمیمات بد مدیران و مشکلات شخصی کارکنان هستند.

به گزارش سیناپرس، هیجانات منفی مانع پیشرفت سازمانی می شوند، چراکه بر رفتار کارکنان تأثیر منفی می گذارند و باعث عملکرد، تعهد و تلاش پایین می شوند.
 بنابراین به گفته متخصصان، سازمان ها باید در مورد این ضررهای سازمانی به عنوان انگیزه ای برای مقابله با هیجانات منفی بیاندیشند. در بین انواع هیجانات منفی، حسادت، بسیار معمول و رایج است و دارای تأثیرات گسترده ای برای سلامت روان افراد است.به گزارش سیناپرس دیدگاه غالب دانشمندان سازمانی و اجتماعی این است که حسادت هرچند که مختص یک فرد است اما یک حالت روان شناختی با پیامدهای منفی فردی، بین فردی و جمعی است.

حسادت، احساسی دردناک است که با احساس فرومایگی، خصومت و نارضایتی مشخص می شود و معمولاً به دلیل نداشتن ویژگی ها، دستاوردها یا دارایی های دیگران در مقایسه های اجتماعی ایجاد می شود. این مشکل روان شناختی با عزت نفس کم نیز همراه است.
در رابطه با این جنبه شخصیتی آزاردهنده، گروهی از محققان کشور از دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، مطالعه ای را به انجام رسانده اند که در آن، عوامل اثرگذار بر حسادت سازمانی مورد بررسی واقع شده اند.
در این پژوهش کیفی، 24 نفر از متخصصان و خبرگان دانشگاه های فرهنگیان شمال غرب کشور مشارکت داشته و  از طریق مصاحبه، داده های مورد نیاز پژوهشگران را فراهم آورده اند.
یافته های این پژوهش نشان می دهند که عوامل اثرگذار بر حسادت سازمانی در بین کارکنان، شامل 19 مضمون فرعی و 7 مضمون اصلی با عناوین رفتارهای ضد شهروندی، فرهنگ سازمانی، ویژگی های شخصیتی، وجود فاصله بین مدیر و کارکنان (تبادل رهبر ـ عضو)، جو سازمانی نامطلوب، قابلیت های یادگیری سازمانی و رهبری معنوی هستند.
به گزارش سیناپرس در این خصوص، عادل زاهد بابلان و همکارانش که در قالب تیمی چهارنفره به انجام این پژوهش پرداخته اند، می گویند: «نتایج پژوهش ما بیانگر آن است که حسادت سازمانی تحت تأثیر عوامل ذکرشده در بالا هستند و برای هر کدام از این عوامل می توان موقعیت و نقش ویژه ای در تحقق مدیریت حسادت سازمانی قائل شد».
به گفته آن ها، «با توجه به یافته های این پژوهش، مدیریت سازمان می تواند با تعامل بیشتر بر روی عوامل منفی تأثیرگذار بر رفتار و روابط بین کارکنان و با کاهش و تعدیل این عوامل و همچنین ایجاد جو سازمانی مطلوب، کاهش فاصله با کارکنان و تقویت روابط با آن ها و با رهبری معنوی خود، موفقیت سازمان تحت مدیریت خویش را تضمین کنند».
به گزارش سیناپرس آن ها در راستای این نتایج به مدیریت سازمان ها پیشنهاد داده اند که با شناخت و مطالعه بیشتر روی عوامل تأثیرگذار بر حسادت سازمانی از بروز رفتارهای غیر اخلاقی و زنده شهروندی در سازمان خود پیشگیری کنند و در راستای کاهش و از بین بردن حسادت در محیط کاری از به کارگیری سیاست ها و رویه های نامناسب و تبعیضات ناروا که موجب تنش و فقدان انگیزه و به تبع آن پایین آمدن روحیه و دلسردی کارکنان می شوند اجتناب ورزند.
این یافته های علمی پژوهشی در نشریه ای موسوم به «مجله اخلاق زیستی» متعلق به مرکز تحقیقات اخلاق و حقوق پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی منتشر شده اند.
گزارش: محمدرضا دلفیه

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا