مرگ ۲۷۰ فک در آستانه انقراض در دریای خزر

سرویس مطبوعاتی وزارت  کشور روسیه اعلام کرد  متخصصان بخش ارضی آژانس فدرال شیلات روسیه در داغستان اجساد 272 فک دریای خزر را که  در طی روزهای هفته گذشته در سواحل دریای خزر و بخش مربوط به روسیه شناسایی شده بودند، مورد مطالعه قرار داده اند. در حال حاضر علت قطعی مرگ این جانوران مشخص نبوده و بررسی های مرتبط با آن در حال انجام است.

    فک های خزر تنها پستاندار ساکن دریای خزر هستند و  این گونه جانوری در سال ۲۰۰۸ میلادی توسط اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت، به عنوان گونه در معرض خطر معرفی شد. مرگ ۲۷۲ فک می تواند ضربه ای جدی و شدید بر این گونه جانوری در معرض انقراض محسوب شود.

به گزارش سیناپرس، سخنگوی آژانس شیلات روسیه در این رابطه اعلام کرد: در فاصله روزهای 6 تا 10 دسامبر ، اجساد 272 فک   در سواحل دریای خزر کشف شده است. کارشناسان ساحل دریا را از منطقه ماخاچکالا  تا حد فاصل دهانه رود سولاک در جهت شمالی  و از منطقه ماخاچکالا  به سمت جنوب تا بخش سامور به طور کامل بررسی کرده و بعید است که تعداد بیشتری از اجساد این جانوران در این مناطق  وجود داشته باشد.

در حال حاضر علت مرگ جمعی این حیوانات دریایی که در خطر انقراض قرار دارند، توسط متخصصان شاخه ولگا- خزر موسسه تحقیقات فدرال ماهیگیری و اقیانوس شناسی روسیه و همچنین کارشناسانی از آکادمی علوم روسیه در حال بررسی است.

گفتنی است پیش از این ، در تاریخ 6 دسامبر ، مرکز مطالعات آبزیان  ولگا – خزر از موسسه تحقیقات فدرال ماهیگیری و اقیانوس شناسی روسیه از کشف اجساد فک های خزری مرده در ساحل دریای خزر در داغستان خبر داده بود.

به باور پژوهشگران، مرگ این آبزیان خزری می تواند ناشی از نوعی عفونت ویروسی یا باکتریایی باشد که به دلیل شرایط نامساعد جوی در منطقه تشدید می شود.

فک های خزر تنها پستاندار ساکن دریای خزر هستند و  این گونه جانوری در سال ۲۰۰۸ میلادی توسط اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت، به عنوان گونه در معرض خطر معرفی شد. در سال ۲۰۱۵، داغستان برنامه ای را برای حفظ این جانور تصویب کرد. به گزارش سیناپرس، در سال 2020 ، این پستاندار در کتاب داده های قرمز فدراسیون روسیه قرار گرفته و مرگ ۲۷۲ فک می تواند ضربه ای جدی و شدید بر این گونه جانوری در معرض انقراض محسوب شود. جانورشناسان اعتقاد دارند تنها با کمک تمامی کشورهای همسایه دریای خزر و همت مردم ساکن این مناطق امکان حفظ و احیای این پستاندار نادر وجود دارد.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا