فناوری تقویت­ کننده‌­های نیمه هادی بومی سازی شد

به گزارش پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات، امروزه بومی سازی فناورانه در جهت افزایش خودباوری و بهره برداری از توان داخلی و خودکفایی، یکی از راهبردهای توسعه کشور است. در این رابطه، تامین نیازهای کشور در حوزه های استراتژیک که در انحصار چند کشور جهان قراردارد، از اهمیت بیشتری برخوردار است.

برخی تجهیزات مانند تقویت کننده های توان TWTA و SSPA در زمره این دسته قرار دارند که البته هریک از تکنولوژی متفاوت، با ویژگی های مختلفی برخوردار هستند.

با توجه به پیشرفت تکنولوژی GaN و بهبود مشخصات ترانزیستورهای نسل جدید با بازدهی بالا، روند جایگزینی TWTA با SSPA در حال انجام است؛ با به­ کارگیری تقویت­ کننده­ های SSPA با بازدهی بالاتر، مصرفتوان صرفه­ جویی شده و همچنین خنک­ کاری سیستم، بسیار آسان­تر می شود.

در این راستا و همگام با دنیا، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با توجه به پیشگامی در حوزه طراحی و ساخت تقویت کننده SSPA با بازدهی بالا، به واسطه تجربیات خود در سال‌های گذشته و تخصص و دانش فنی حاصل از پروژه‌های منجر به ساخت نمونه، می­ تواند در جهت حرکت به سمت بومی­ سازی و همچنین رفع نیاز کشور به تقویت­ کننده­ های SSPA، ایفای نقش کند.

بررسی تقویت کننده های توان بالا از منظر بیان الزامات، کارکردها و تجربیات بومی سازی آنها در کشور موضوعی است که مورد بررسی پژوهشگران پژوهشگاه ICT قرارگرفته و نتایج آن طی گزارشی با عنوان «رویکرد جهانی استفاده از فناوری تقویت­ کننده های نیمه­ هادی (SSPA) با راندمان بالا» منتشر شده است.

سرفصل های این گزارش شامل ویژگی‌های تقویت‌کننده‌های موردنیاز سیستم­های مخابراتی، معرفی جزئی تر فناوری های TWTAها و SSPAها، مزایا و معایب به کارگیری آن‌ها و معرفی طرح‌­ها و توانمندی‌های تولیدکننده‌های تقویت‌کننده‌های  SSPA در دنیا است و در نهایت در این گزارش به معرفی و مقایسه محصولات SSPA ساخته شده توسط پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات و محصولات مشابه کمپانی‌های بزرگ پرداخته شده است.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا