نخبگان قراراست ۳۰۰ نیاز کشور در صنعت را مرتفع کنند

دکتر احسان چیت ساز در گفتگو با مهر گفت: بنیاد ملی نخبگان برنامه ای دارد که طی آن نظام مسایل و نیازهای اجتماعی کشور را شناسایی می کند و این مسائل مورد نیاز کشور توسط نخبگان حل می شوند. این موضوع از طریق چند طرح در بنیاد مورد پیگیری قرار می گیرد.

وی گفت: یکی از این طرح ها، طرح «شهید احمدی روشن» است که برای پنجمین دوره با رویکرد جدید و متمرکز بر نیازهای صنایع، بخش عمومی و خدمات در حال اجرا شدن است.

وی ادامه داد: به وسیله این طرح دانشجویان مستعد طی دوران دانشجویی می توانند نه تنها مهارت حل مسایل واقعی فناورانه کشور را به دست بیاورند؛ بلکه در ازای تلاش خود برای حل این مسایل، یک حقوق مطلوب در دوران دانشجویی دریافت کنند.

معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان گفت: از امسال نیازهای کشور به صورت مسایل واقعی به هسته های مسئله محور سپرده شده است و این هسته های مستعدین با محوریت یک استاد خبره و همکاری دانشجویان مستعد به سمت مرتفع شدن نیازهای فناورانه کشور حرکت می کنند.

چیت ساز گفت: امسال ۳۰۰ مسئله مورد نیاز صنعت و بخش عمومی از طریق مستعدین برتر و نخبگان طی ۹ ماه آینده اجرایی می شوند. در این ۳۰۰ گروه بالغ بر ۳هزار نفر فعالیت می کنند.

معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان ادامه داد : طی این ۹ ماه دانشجویان مشغول تحصیل که در راستای رفع این نیازها تلاش می کنند حقوق ماهیانه ای از بنیاد ملی نخبگان دریافت می کنند. این مبلغ بسته به مقطع تحصیلی، وضعیت تاهل و ساعات کاری تغییر می کند و به صورت متوسط به یک نفر دانشجو تا ۲۷۰ میلیون ریال در طی نه ماه پرداخت می شود.

به گفته چیت ساز، همچنین این دانشجویان طی ۹ ماه علاوه بر اجرای پروژه ها و تحصیل، آموزش هایی برای چگونگی مشارکت در حل مسایل، کارگروهی، خلاقیت و نوآوری، شتاب دهی کسب و کار، تامین مالی و … نیز دریافت می کنند و یاد می گیرند که چگونه دانش خود را در صنعت و جامعه به ارزش و ثروت تبدیل کنند.

چیت ساز تاکید کرد، این طرح در راستای جهش تولید و یادگیری مسئله محور می تواند به نظام های یاددهی-یادگیری در دانشگاه های برتر کشور کمک کند.

استاد دانشکده کارآفرینی دانشگاه تهران گفت: سازمان برنامه و بودجه کشور این طرح را در اولویت حمایت های خود قرار داده و از سال آینده اعتبارات مجزایی برای یادگیری مسئله محور در اختیار دانشگاه های برتر کشور قرار می دهد که با حمایت مجلس شورای اسلامی می تواند زمینه ساز تحول در نظام آموزش عالی کشور باشد.

چیت ساز افزود: با طراحی فرایندهای شتاب دهی پس از اجرای طرح، بسیاری از این دانشجویان می توانند بعد از اتمام طرح جذب صنعت شوند یا با ایجاد شرکتهای نوپا و دانش بنیان در زمینه فعالیت های هسته، آن را تجاری کنند و یا فناوری حاصله را به صنعت متقاضی عرضه کنند.

معاون توسعه و مدیریت منابع بنیاد ملی نخبگان در خصوص طرح شهید بابایی نیز گفت: این طرح نیز به دنبال رفع نیازهای صنعت است که طی آن دانشجویان با حل مسایل مورد نیاز کشور در رقابتی بسیار جذاب و پویا می توانند ضمن کسب تجربه، از تسهیلات و مزایای بنیاد ملی نخبگان برخوردار می شوند.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا