شرایط مهاجرت تحصیلی به خارج از کشور

چه کشوری می تواند آرامش و آینده ای درخشان را به ذهن و روح شما هدیه دهد؟ آیا به فرض مثال مهاجرت به کشورهای آسیای جنوب شرقی یا برخی کشورهای آمریکایی شما را به آرمان ها ، ایده آل ها و زندگی دلخواهتان می رساند؟

برای مهاجرت به یک کشور باید چه شاخصه ها و ویژگی هایی را از نظر گذراند و تحلیل کرد تا بهترین انتخاب را داشته باشیم؟ در این مقاله ما بصورت کلی اطلاعاتی را به شما عزیزان عرضه می داریم تا ذهن تان را برای مهاجرت آماده نماید و بهترین روش مهاجرتی و بهترین کشور را متناسب با شرایط خود برتابید.

همانطور که می دانید مهاجرت از 7 طریق ممکن است که شامل  :
1.مهاجرت تحصیلی
2. مهاجرت کاری
3. مهاجرت از طریق سرمایه گذاری
4. مهاجرت از طریق ازدواج
5. مهاجرت از طریق تولد فرزند
6.مهاجرت از طریق پناهندگی ( که به هیچ عنوان توصیه نمی گردد )
7.مهاجرت افراد هنرمند و ورزشکاران

البته این روشها متناسب با شرایط هر متقاضی مهاجرت انتخاب می شوند و نمی توان گفت که بهترین روش مهاجرتی چیست؟ با ما همراه باشید تا با بهترین کشورهای جهان که اتفاقا به گوش بسیاری از ما ایرانیان آشنا هستند را معرفی کرده و مورد بحث قرار دهیم ( استرالیا – کانادا – نروژ ) :

مهاجرت تحصیلی به استرالیا

روشهای زیادی برای مهاجرت به استرالیا وجود دارد که در آن بین برای جوانان ایرانی روش تحصیلی بهترین و آسانترین آنهاست. استرالیا یکی از بهترین نظام های آموزشی در سراسر جهان را داراست که از نظام آموزشی برتانیایی اقتباس و الهام گرفته است.

یکی از ویژگی های نظام آموزشی بریتانیایی که بیشتر در کشورهای انگلیسی زبانی چون انگلستان ، اسکاتلند ، ولز ، کانادا ، آمریکا و استرالیا رواج دارد ، طول دوره های تحصیلی کوتاه و بازدهی بالا برای ورود به بازار کار است.

برای  مهاجرت تحصیلی به استرالیا شما می بایست از یکی از دانشگاههای این کشور پذیرش دریافت کنید. مهمترین پارامتر در بحث تحصیل در استرالیا هزینه های زندگی دانشجویی و شهریه های تحصیلی در این کشور است. همانطور که میدانید تحصیل در استرالیا برای دانشجویان خارجی از جمله ایرانیان بصورت رایگان امکان پذیر نیست و مشمول هزینه است؛ به نحوی که چه هزینه های تحصیل و چه هزینه های زندگی دانشجویی در این کشور بیشتر از کشورهای انگلیسی زبانی دیگر چون کانادا و آمریکا است.
لیست زیر به شما نشان می دهد که دامنه هزینه ها در یک دوره (سالانه) برای انواع مختلف مدارج علمی در استرالیا چقدر است :

  • هزینه تحصیل در مدارس استرالیا : 7800 تا 30000 دلار
  •  هزینه شرکت در دوره یادگیری زبان انگلیسی در استرالیا : حدود 300 دلار در هفته بسته به طول دوره
  •  هزینه آموزش و آموزش حرفه ای (گواهینامه های I تا IV ، دیپلم و دیپلم پیشرفته) : 4000 تا 22000 دلار
  • هزینه لیسانس کارشناسی در استرالیا : 20،000 تا 45،000 دلار
  • هزینه تحصیل در کارشناسی ارشد تحصیلات تکمیلی : 22،000 تا 50،000 دلار
  •  هزینه تحصیل در مقطع دکترا : 18000 تا 42000 دلار

گفتنی است که این ارقام بر حسب دلار استرالیا بوده و شامل هزینه های زیاد دوره های زایمان مانند دامپزشکی و پزشکی نیست. گفتنی است که تحصیل در استرالیا می تواند شما را به آن آینده دلخواهتان برساند.
سایر روشهای دیگر از جمله کاری و سرمایه گذاری برای مهاجرت به استرالیا بر حسب امتیازبندی می باشد که می بایست با متقاضیان اخذ اقامت استرالیا از سراسرجهان به رقابت بپردازید و در صورتی که امتیاز شما بیشتر از حد نصاب بود موفق به دریافت دعوتنامه از دولت استرالیا به منظور ورود به این کشور خواهید شد.

شرایط مهاجرت به کانادا

در مورد شرایط مهاجرت به کانادا نیز باید چنین گفت که به طور کلی دول تحت نظارت بریتانیای سابق همچون انگلستان ، کانادا ، آمریکا ، استرالیا و حتی نیوزلند در بسیاری از روشهای مهاجرتی بر پایه ی سیستم امتیازبندی یا Point Base System عمل میکنند. دلیل این امر این است که تعداد متقاضی از سراسر جهان برای مهاجرت به این قبیل کشورها بالاست؛ لذا دولت مرکزی آنها به جهت کنترل خیل عظیم مهاجران و گزینش بهترین و مفید ترین آنها ، یک سیستم امتیازی تدارک دیده اند تا هر متقاضی که امتیاز بیشتری را آورد، اجازه ورود و اقامت پیدا کند. در میان روشهای هفتگانه مهاجرتی به کانادا نیز روش کاری ، سرمایه گذاری و مهاجرت هنرمندان و ورزشکاران به شکل امتیازبندی است.

شاید برای تان پیش آمده باشد که این امتیازات بر چه اساسی است و یک متقاضی چگونه می تواند از این سیستم امتیازبندی به امتیاز حدنصاب برسد؟
در پاسخ باید گفت که این امتیازات بر حسب سن متقاضی ، رزومه و سابقه کاری وی ، مدرک دانشگاهی ، سطح زبان ، میزان سازگاری ، میزان سرمایه و تمکن مالی ، سابقه مدیریتی ، سابقه تحصیل در کانادا ، داشتن اقوام کانادایی و … به متقاضیان تعلق می گیرد. ( نا گفته نماند که همین پارامترها برای همسر متقاضی می تواند امتیاز آور باشد ) و البته در نظر داشته باشید که امتیازات در روشهای مختلف کاری و سرمایه گذاری و حتی در ایالات مختلف کانادا با هم تفاوت هایی دارند.

در خصوص اعطای اقامت نیز تفاوت هایی وجود دارد؛ بعنوان مثال اگر شما در سیستم اکسپرس اینتری که به صورت دو مرحله ای است موفق به اخذ امتیازات بالا شوید، به شما از همان ابتدا قبل از ورود به کانادا ، کارت اقامت دائم (PR) اعطاء می شود؛ حال آنکه در روشهای سرمایه گذاری می بایست ابتدا به کانادا ورود کنید و با گذشت زمان و برآورده کردن شروطی می توانید درخواست کارت PR را به اداره مهاجرت ارائه نمایید.

بطور کلی کیفیت زندگی در کانادا بالاست، از یک نظام آموزش مترقی برخوردار است، آمار ها نشان می دهد که کنترل فساد بالا و فساد و تبعیض و رانت در این کشور پایین است و یکی از بهترین کشورهای برای مهاجرت در روشهای مختلف مهاجرتی است.

شرایط تحصیل در نروژ

نروژ یکی از شاد ترین کشورهای جهان در شمال اروپا در شبه جزیره اسکاندیناوی زیبا جای گرفته است. نرخ فساد در این کشور بسیار پایین است، تحصیل بصورت رایگان به دانشجویان بین المللی در بسیاری از مقاطع ارائه می گردد ( بر خلاف کانادا و استرالیا که تحصیل در آنها مشمول هزینه بود ) و سطح کیفیت زندگی و امید به زندگی در این کشور بسیار بالاست.

این را نیز فراموش نکنیم که نروژ یک پای ثابت لیست ده کشور برتر دنیا برای کار و زندگی بوده است. روشهای مختلفی برای مهاجرت به نروژ وجود دارد که بهترین و راحت ترین آنها تحصیلی است. با توجه به رایگان بودن نظام آموزشی این کشور و سطح بالای دانشگاههای آن در مجامع بین المللی ، شرایط تحصیل در نروژ نیز بسیار مساعد است. البته توجه داشته باشید که برای تحصیل رایگان در این کشور شما باید به زبان نروژی تحصیل نمایید. در سایر کشورهای اروپایی نظیر آلمان ، اتریش و فرانسه نیز که نظام آموزشی آنها برای دانشجویان بین المللی رایگان است، این قانون وجود دارد که به زبان رسمی آن کشور باید تحصیل نمایند وگرنه ملزم به پرداخت شهریه و هزینه تحصیل خواهید بود.

اما یک شرایط ویژه که نروژ برای دانشجویان بین المللی در مقطع فوق لیسانس قائل شده است، این است که دانشجو می تواند به زبان انگلیسی به صورت رایگان در نروژ به تحصیل بپردازد. لازمه آن ارائه مدرک زبان آیلتس 6.5 و نشان دادن معدل و رزومه خوب در مقطع لیسانس می باشد. خاطر نشان می گردد که دانشگاه های نروژ تنها یک بار در سال برای این دسته از دانشجویان ددلاین دارند و تقریبا تا اواسط دی ماه می توانید درخواست خود را به دانشگاه ارسال نمایید.

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا