فراز و فرودهای پیشرفت سرطان در میان جوامع

پیش بینی می شود تا سال 2020 مرگ و میر ناشی از سرطان شامل سرطان های معمول که هم در مردان و هم زنان ایجاد می شود به روند کاهشی خود ادامه دهد , اگرچه به علت افزایش جمعیت و بالا رفتن سن مردم تعداد کلی مرگ و میر ناشی از سرطان افزایش نسبی خواهد یافت و مردان سفید پوست و سیاه پوست و زنان سیاه پوست بیشترین قربانیان احتمالی سرطان را شامل خواهند شد.

در تحقیقی دانشمندان با استفاده از داده های موجود از سال 1975 تا سال 2009 و همچنین پیش بینی های انجام شده در مورد نرخ  افزایش جمعیت دنیا تا سال 2020 به گمانه زنی در مورد نرخ مرگ و میر ناشی از سرطان در آمریکا پرداخته اند.

طبق نتایج بدست آمده مشخص شد نرخ مرگ و میر در اثر تمامی انواع سرطان ها با کاهشی 15 درصدی از  179 نفر به 151 نفر از میان 100000 آمریکایی مبتلا به انواع سرطان خواهد رسید.

در مورد سرطان های خاص نیز تعداد افراد بیمار با کاهش چشم گیری مواجه خواهد شد به عنوان مثال سرطان ریه 21 درصد , سرطان پستان در خانم ها 19 درصد , سرطان رحم و دهانه رحم 12 درصد , سرطان پروستات 26 درصد و سرطان روده بزرگ نیز 22 درصد کاهش خواهد داشت.

تنها سرطانی که نرخ مرگ و میر در اثر آن با کاهشی کمتر از 10 درصد مواجه خواهد شد سرطان ملانوما( تومور های سیاه رنگ عمق پوست) است که پیش بینی می شود تا سال 2020 تنها 7 درصد کاهش در مبتلایان را تجربه کند.

اگرچه طبق تحقیقات انجام شده پیش بینی می شود بین سال های 2007 تا 2020 مرگ و میر کلی در اثر سرطان 13 درصد در میان مردان سفید پوست، 15 درصد در میان مردان سیاه پوست و 17 درصد در میان زنان سیاه پوست افزایش یابد. اما در مورد زنان سفید پوست رشد 4.4 درصدی قابل اغماض باعث می شود تا نرخ مرگ و میر در میان آن ها در مقایسه با سایر دسته های ذکر شده تقریبا ثابت بماند.

مطابق گفته محققان مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها در حالی که خطر کلی مرگ و میر در اثر سرطان در حال کاهش است اثر تغییرات جمعیتی باعث افزایش بالا رفتن تلفات و تغییرات اساسی در جهت بهبود سیستم و نظام سلامت کشور ها می شود.

دلیل اصلی کاهش مرگ و میر در اثر سرطان در زنان به علت کاهش تلفاتی است که سرطان هایی مثل سرطان پستان و سرطان روده بزرگ تا پیش از این از خود بر جای می گذاشت که همین امر باعث افزایش تلاش ها و پیشرفته تر شدن روش های درمان این بیماری ها شده است. 

در مقابل پیش بینی می شود در میان زنان سیاه پوست سرطان پستان افزایشی 15 درصدی را تجربه نماید و همچنین سرطان روده بزرگ 10 درصد افزایش یابد که این بالا رفتن نرخ مرگ و میر تنها به علت مسئله تغییرات جمعیتی روی می دهد.

افزایش تلاش ها برای آگاه ساختن مردم در جهت مقابله و پیشگیری از سرطان و به روز ساختن راه های درمان آن می تواند اثراتی که بالا رفتن جمعیت و سالخوردگی افراد روی  نرخ مرگ و میر می گذارد را کاهش دهد. 

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا