ارائه خدمت رسانه ای، راه شناساندن فعالیت های فناورانه

این خبرگزاری باهدف ارتقای سطح خبررسانی علمی، اطلاع‌رسانی پیشرفت‌های علمی و رویدادهای علم، فناوری و سلامت در کشور، معرفی پیشرفت‌های علمی، اطلاع‌رسانی مهم‌ترین رویدادهای حوزه علم، فناوری و سلامت در جهان و معرفی چهره‌ها و رویدادها برجسته و مهم علم ایران و جهان به مخاطبان در پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی در حال فعالیت و آماده خدمت رسانی در عرصه رسانه ای به شرکت ها و واحدهای فناور مستقر در پارک ها و مراکز رشد کشور می باشد.
سیناپرس، با تأکید به نقش و اهمیتی که علم و تفکر علمی در توسعه علمی و توسعه همه‌جانبه کشور ایفا می‌کند و تأکید بر اهمیت ترویج علم و مقابله با شبه‌علم و خرافه‌های علمی، همچنین تلاش برای ارتقا سطح علمی جامعه و تشویق مردم و به‌خصوص جوانان و نوجوانان به توجه به مقوله علم و همچنین معرفی فعالیت‌های علمی کشور به سایر علاقه‌مندان در ایران و ایرانیان مقیم خارج از کشور، استفاده از دستورالعمل‌ها و استانداردهای روزنامه‌نگاری علمی را در سرلوحه کار خود قرار داده است و امیدوار است با ایفای نقش درست خود در تحقق اهداف چشم‌انداز بیست‌ساله و سند توسعه علمی کشور و توسعه علمی موردنظر مقام معظم رهبری و مقام‌های عالی‌رتبه کشور نقش مؤثری ایفا کند.
سیناپرس به‌منظور پوشش رویدادهای مهم علمی در جهان علاوه بر استفاده از خبرنگاران علمی باتجربه سعی کرده است تا نسل جدیدی از علاقه‌مندان به روزنامه‌نگاران علمی را تربیت کند.
سیناپرس با توجه به اهمیت وظیفه‌ای که برای خود تعریف کرده است سعی دارد درزمینه خبررسانی علمی دقت، صحت داده‌ها، زبان قابل‌فهم برای مردم، گزارشگری دقیق و قرار دادن موضوعات در چارچوب‌های خاص آن موضوع را مدنظر قرار دهد و درعین‌حال با دنبال کردن رویدادهای علمی کشور مخاطبان خود را با آن‌ها آشنا کند.
از سوی دیگر اگر خبررسانی دقیق علمی بخشی از وظیفه روزنامه‌نگاری علم است، بخش مهم دیگری از این وظیفه به نظارت بر روندها و نقد و توضیح رویدادها برای مخاطبان و همچنین فعالان جامعه علمی اختصاص دارد.
سیناپرس در این راستا علاوه بر گفتگو با متخصصان در حوزه‌های علم و ارتباطات به‌صورت منظم با انتشار یادداشت‌ها و دیدگاه‌های کارشناسی سعی دارد این وظیفه را به بهترین شکل ممکن به انجام برساند. این نقدها و دیدگاه‌ها نه‌تنها به توضیح و بحث در خصوص موضوعات علمی مهم روز در ایران و جهان اختصاص دارد که به نحوه و عملکرد روزنامه‌نگاری علم و ارتباطات علم نیز می‌پردازد.
سیناپرس درعین‌حال سعی دارد با استفاده از فناوری‌های تازه ارتباطی و رسانه‌ای، ارتباط وسیع‌تری با مخاطب خود برقرار کند. استفاده از بسترهایی نظیر تولید و مشارکت در تولید ویدیو کست، پادکست و داده نماها (اینفوگرافیک) بخشی از این تلاش‌ها در این مدت بوده است.
از سوی دیگر سیناپرس که به‌عنوان مرجعی برای اطلاع‌رسانی علمی ضمن برقراری ارتباط با سایر فعالان رسانه‌ای، سعی در بازتاب رویدادهای رسانه‌ای علم نیز کرده است که ازجمله نمونه این تلاش‌ها می‌توان به مشارکت با شبکه 4 سیما و بازتاب برنامه‌های علمی مهم در رسانه ملی اشاره کرد.
سیناپرس با توجه به اهمیت و نقش ممتازی که رسانه‌های علم و روزنامه‌نگاری علم در فرآیند توسعه ایران می بایست بازی کند، علاوه بر استفاده از تجربه‌های موجود در تلاش برای تربیت نسلی تازه و همچنین  افزایش توانایی‌ها و مهارت‌های روزنامه‌نگاران علمی است.
همکاری با انجمن ترویج علم ایران، برگزاری کارگاه‌های آموزشی در رشته روزنامه‌نگاری علمی ازجمله کارگاه فشرده روزنامه‌نگاری علم و کارگاه ساخت و انتشار پادکست‌های علمی، با همکاری نهادهای فعال و به‌خصوص دانشگاه علم و فرهنگ بسی دیگر از فعالیت‌های قابل اشاره سیناپرس در این مدت بوده است.
سیناپرس در این مدت با انتشار صدها هزارخبر، گزارش ، گفتگو و یادداشت نقشی پیشتاز درزمینه  تولید و انتشار رویدادهای علمی داشته است. همچنین با استفاده از امکانات شبکه‌های اجتماعی این خبرگزاری با بازه وسیع‌تری از مخاطبان ارتباط برقرار کرده است.
هدف از تأسیس خبرگزاری علم وفرهنگ(سیناپرس)، ارتقای سطح آگاهی و دانایی جامعه نسبت به تحولات علمی و فرهنگی در سطح کشور و جهان، اطلاع رسانی صحیح، صریح ، سریع و دقیق از رویدادهای علمی و ایجاد زمینه‌های لازم به منظور معرفی پیشرفت‌های کشور با محوریت معرفی واقعیات جامعه علمی ایران در سطح بین المللی است.

وظایف

  •     پوشش جامع اخبار
  •     برگزاري كنفرانس‌ها و نشست های علمی
  •     حمایت از برگزاری سمینارهای علمی
  •     ارتباط با كانون‌ها و انجمن های  صنفي رسانه‌اي داخلی و بین المللی
  •     همکاری ویژه و مشخص  با دانشگاه ها ،  مراكز فرهنگي، علمي و پژوهشي و پارک‌های علم وفناوری
  •     تلاش برای ارتباط بیشتر دانشگاه و صنعت وبرگزاری میزگردها و هم اندیشی ها
  •     برقراری ارتباط با مؤسسات مشابه در داخل و خارج از كشور
  •     رصد و انعكاس ویژه اخبار مربوط به اختراعات، اکتشافات و نظریه‌های دانشمندان، نخبگان و نوآوران
  •     حضور در نمایشگاه‌های علمی و رسانه‌ای
  •     انعکاس دقیق  فعاليت‌هاي پژوهشی  و معرفی طرحها و اختراعات موفق
  •     برگزاري دوره‌هاي آموزشی كوتاه‌مدت و بلندمدت به منظور تربیت خبرنگاران
  •     ارائه خدمات ویژه رسانه‌ای به مخترعان ، دانشمندان، ایده ‌پردازان علمی و …
  •     برگزاری و اطلاع رسانی نشست های  نقد و مناظره و کرسی‌های آزاد اندیشی
  •     برقراری ارتباط با انجمن های علمی دانشجویی

سرویس ها

سرویس اخبار: این بخش تنها قسمتی است که اخبار عمومی حوزه های مرتبط را پوشش می دهد و به نوعی باز نشر اخبار دیگر رسانه ها در این سرویس انجام می شود تا بدین ترتیب مخاطبان بتوانند در سیناپرس به اخبار مهم دیگر رسانه های علمی کشور نیز دسترسی داشته باشند.
سرويس علم وفناوری: این سرویس کلیه اخبار مربوط به پیشرفت علمی مراکز علمی و تحقیقاتی كشور و جهان در حوزه های مختلف از جمله دانش های بنیادی، کشاوزی ومحیط زیست،پزشکی ، نجوم وفضا ،فناوری های برتر،  فنی –مهندسی و فناوری اطلاعات را پوشش می دهد.
علوم انسانی و هنر: این بخش به  پژوهش ها ، مقالات و تحقیقاتی که در حوزه بسیار متنوع و گسترده علوم انسانی و هنر،ارتباطات ،گردشگری و صنایع دستی ، اقتصاد فرهنگ انجام می شود، می پردازد.
سرويس پژوهش : این سرویس اخبار پژوهش های علمی، مقالات مطرح و پایان نامه های تحصیلات تکمیلی کلیه دانشگاهها و مراکز پژوهشی  را پوشش می دهد.
سرویس مجامع علمی: این سرویس به دو گروه مجامع ملی و بین‌المللی تقسیم شده و به همایش ها، نشست ها، کنگره ها و کنفرانس های علمی مهم ایران و جهان اختصاص دارد. در این بخش تنها به برگزاری همایش ها اکتفا نمی‌شود و تمام مراحل آنها از فراخوان تا اختتامیه پیگیری می شود. به این ترتیب مخاطبان درجریان تمام اتفاقات قرار می‌گیرند. یکی از نکات کلیدی این بخش، مجامع بین المللی است که در آن با توجه به ضرورت آشنایی قشر دانشگاهی با برنامه های مهم علمی که در جهان در جریان هستند اخبار مرتبط به طور کامل اطلاع رسانی می شود.
سرویس چند رسانه ای: در اين بخش به مهمترین گزارشات تصویری در کنار پادکست ها ، انواع فیلم های مرتبط با فضاي كلي خبرگزاري واطلاع رسانی گرافیکی در قالب عكس ، فيلم ، صوت و اینفوگرافیک پرداخته می شود.
رویدادهای مهم علم: در این بخش مهمترین اتفاق روز مرتبط با حوزه های تحت پوشش خبرگزاری اطلاع رسانی می‌شود.این رویدادها مناسبت های تقویمی،روزهای ملی و جهانی،بزرگداشت ها و برنامه های مهمی که قرار است در روز جاری حادث شود را شامل می شوند.
استاد هفته : به منظور معرفی و قدردانی از اساتید ممتاز و دانشمندان بزرگ میهن اسلامی صفحه ای در سیناپرس به شرح زندگی و معرفی بزرگانی اختصاص داده شده که در تخصص خود و در میان دیگر اساتید، شهره و بنام هستند. در این صفحه علاوه بر انتشار بیوگرافی گفتگویی اختصاصی با این بزرگان انجام می شود .
پرونده های ویژه: پرونده های ویژه در دو بخش خبری و مروری به یک موضوع خاص می پردازد. این پرونده ها گاه بر حول یک موضوع و گاه بر اساس محوریت یک شخص طراحی می شوند و در یک بازه زمانی مشخص از زوایای مختلف و با استفاده از امکانات مختلف خبرگزاری شامل ترجمه، گفتگو، محتوای چند رسانه ای و … ابعاد مختلف موضوع را بررسی می کند. بدین منظور نسخه دیجیتالی و پی دی اف پرونده ویژه سیناپرس ، هر هفته منتشر می شود.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا