اگر وسواس دارید اخبار کرونایی را نشنوید

به گزارش سیناپرس سی و چهارمین نشست مجازی انجمن ترویج علم با عنوان طولانی شدن پاندمی کرونا چگونه سلامت روانی ما را به خطر انداخته است با حضور دکتر طاهره مهدوی حاجی، پژوهشگر نویسنده و درمانگر حوزه روانشناختی به میزبانی دکتر محمد پویا، دبیر این نشست در صفحه رسمی اینستاگرام این انجمن برگزار شد.

مهدوی حاجی در ابتدای این نشست با اشاره به تجربیات خود از برخورد با افرادی که تحت تاثیر پاندمی کرونا دچار استرس شدید شده اند گفت: همواره در انسان ها آمادگی برای بروز برخی بیماری های روانی وجود دارد. این این آمادگی در برخورد با استرس های اجتماعی باعث می‌شود که فرد زمینه بیشتری برای ابتلا به اختلال هایی شوند که زمینه آن ها از پیش در انسان ها وجود داشته است.  

وی گفت: یکی از اختلالاتی که بسیار شایع شده وسواس است. یعنی افرادی که زمینه اختلال وسواس دارند با شیوع یک پاندمی اختلالشان به طرز شدیدی بروز پیدا می کند. بنابراین وسواس اختلال شایعی در دوران پاندمی کرونا است. به گزارش سیناپرس،گفتنی است، به هر حال ما به دلیل انزوا و عدم تعاملات اجتماعی آماده اختلالات افسردگی یا حتی مشکلات زناشویی زیادی هستیم.  

مهدوی حاجی گفت: می توان گفت هر فردی با توجه به تغییراتی که در جامعه به وجود آمده است جاهای خالی زندگی برایش بزرگ تر شد گویا هر کدام از ما دارای یک نقاطی بودیم که اکنون مجبور هستیم این نقاط که بیشترشان هم تیره است را ببینیم. این موضوع باعث شده است تعداد مراجعه کنندگان به کلینیک های روان درمانی بیشتر شود.

این پژوهشگر با اشاره به موضوع استرس پس از سانحه و رشد پس از سانحه گفت گفت: برخی افراد هستند که پس از یک رخداد ناگوار به سمت ساخت یک روان مثبت رشد می کنند به این مفهوم، رشد پس از سانحه می گویند؛ یعنی اینگونه نیست که همه افراد بعد از یک جریان ناگوار رفتار تنش زا برای خود و دیگران داشته باشند. بلکه هستند افرادی که رشد می کنند و مسیر مثبتی را پیش می گیرند. این افراد معمولا انعطاف پذیری شناختی یا تاب آوری بالاتری دارند.

وی درباره تجربه علایم ابتلا به کووید نوزده و فکر کردن به مرگ در کودکان گفت: با توجه به اینکه آسیب پذیر ترین موجودات در این دوره کودکان هستند ممکن است در اثر برخورد با این شرایط تجربه از بین رفتن امنیت را در محیطی که هستند را تجربه کنند که این زمینه ساز بروز برخی اختلالات در بزرگسالی می شود. مدل تنظیم هیجان والدین یکی از مهمترین پارامترهای های اساسی برای تجربه کودک است.

مهدوی حاجی گفت: در نهایت وجود حافظه پنهان باعث می شود کودک در سن بزرگسالی احساسی را تجربه کند که نداند از کجاست و این دسترسی را سخت تر می کند. در این شرایط فرد نمی داند که از چه موضوعی رنج می کشد. اتفاق دیگری که برای کودکان در مواجه با موقعیت های پر استرس رخ می دهد، ترشح زیاد کورتیزول است که باعث می شود استرس بسیار زیادی به مغز القا شود.

به گفته این پژوهشگر، افرادی که دچار اختلالاتی مانند وسواس هستند تلاش کنند اخبار مربوط به کرونا را زیاد را پی گیری نکنند یا تمرکز خود را به موضوعات دیگر زندگی جلب کنند بهتر است افراد با پذیرش شرایط اگر چه که تایید نمی کنند بهترین پاسخ را به آن را بدهند.
وی افزود: رو به رو شدن با شرایط نا مطلوب و پذیرش آن شجاعت می خواهد و اینجاست که شاید می توان منتظر اتفاقات خوب زندگی ماند.

گزارش:فریده سلیمانی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا