نقش میوه های خشک در سلامتی انسان

موسسه سلامت و بهداشت عمومی کشور، در گزارشی اعلام کرد: تحقیقات جدید نشان می دهد میوه های خشک می توانند با رعایت برخی از اصول تغذیه ای بخشی از یک رژیم غذایی سالم باشند.
بر اساس این گزارش میوه خشک می تواند یک گزینه مناسب برای یک میان وعده مغذی باشد، اما باید مصرف کنندگان اطمینان داشته باشند که اقلام بدون شکر اضافه شده را انتخاب کنند

همچنین اندازه های وعده نیز می تواند مشکلی باشد که باید در نظر گرفته شود، زیرا یک واحد میوه خشک از نظر مقدار، کمتر از واحد همان میوه به صورت  تازه آن بوده و  میوه خشک می تواند به افراد کمک کند تا میوه  بیشتری مصرف کنند.

 این گزارش را در ذیل آمده است:

رژیم غذایی نامناسب منجر به مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی  می شود وکمبود میوه یکی از عوامل اصلی آن است. به گفته محققان، میوه ها مقدار زیادی مواد مغذی از جمله فیبر، پتاسیم و چندین ماده موثر طبیعی برای  سلامت  قلب را فراهم می کنند.

 مزیت دسترسی و نگهداری ساده تر میوه های خشک

مطالعات دیگر نشان داده است که افراد ممکن است به دلایلی از جمله محدود بودن دسترسی، هزینه و این واقعیت که می توانند به سرعت خراب شوند،  میوه کافی نخورند کنند و میوه خشک می تواند جایگزینی سالم برای میوه تازه باشد.

انواع میوه های کمی فرآوری شده، از جمله منجمد، کنسرو شده و خشک دارای مزایایی نسبت به میوه های تازه هستند. آنها در طول سال در دسترس هستند، از نظر کیفیت نسبتاً سازگار هستند و می توان آنها را برای مدت طولانی تر نسبت به میوه های تازه نگهداری کرد. همچنین بسیاری از آنها نسبت به نمونه های تازه خود در هر وعده هزینه کمتری دارند.

مصرف منابع غذایی یتامین سی باعث افزایش احساس سرزندگی می‌شود.

 مصرف منظم منابع غذایی غنی از ویتامین سی در بزرگسالان، باعث افزایش احساس سرزندگی و بهبود عملکرد مغز می‌شود و کسانی که روزانه دو عدد کیوی مصرف می‌کنند، بعد از دو هفته شاهد تاثیر چشمگیر ویتامین سی بر بهبود خلق و خو و بهبود عملکرد مغز خواهند بود.
ویتامین سی تولید هورمون‌ها و انتقال‌دهنده‌های عصبی از جمله آدرنالین، سروتونین و اکسی‌توسین را افزایش می‌دهد و در نتیجه باعث کاهش خستگی، کاهش سطح استرس و بهبود خلق و خو می‌شود. بیشترین تراکم این ویتامین ضروری در مغز یافت می‌شود، به ‌ویژه در غده‌ هیپوفیز.
این ویتامین  به عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل کرده و از سلول‌های عصبی در برابر رادیکال‌های آزاد و استرس اکسیداتیو محافظت می‌کند.

از دیگر منابع غذایی خوب برای این ویتامین می‌توان به مرکبات، فلفل دلمه‌ای، گوجه‌فرنگی و سبزیجات برگدار مانند اسفناج و برگ‌های کولارد اشاره کرد. ویتامین های ای E و سی در کنار هم می‌توانند اثر محافظتی قوی ‌تری در برابر زوال عقل داشته باشند.

ویتامین سی در بدن ذخیره نمی‌شود؛ بنابراین باید هر روز مقداری کافی از این ویتامین را دریافت کنید. به گفته‌ محققان کلینیک مایو، هر روز باید حدود ۹۰ میلی‌گرم ویتامین سی جذب بدن شود

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا