امواج صوتی که در هر ثانیه ۱۴۰ اسپرم با کیفیت را غربال می کند

محققان امواج صوتی را در مایع بکار گرفتند تا به رویکرد جدیدی برای تولید مثل انسان برسند.بر اساس یک مطالعه که در مجله Lab on a Chip منتشر شده است، یک دستگاه جدید می‌تواند با استفاده از امواج صوتی، اسپرم‌های با کیفیت بالا را از اسپرم‌های بی کیفیت برای کمک به زوج‌های نابارور جدا کند.

این فرآیند جدید و سریع و خودکار "صوت در مایع"(acoustofluidic) توسط گروهی از مهندسان مکانیک و هوافضای دانشگاه "موناش"(Monash) ابداع شده است و اسپرم‌ها را با مورفولوژی طبیعی سر و یکپارچگی دی ان ای با کیفیت بالا از نمونه‌های خام منی جدا می‌کند.

این دستگاه جدید می‌تواند تقریباً ۱۴۰ اسپرم را در هر ثانیه پردازش کرده و بیش از ۶۰ هزار اسپرم با کیفیت را در کمتر از ۵۰ دقیقه انتخاب کند که مقدار قابل توجه و قابل قبولی از اسپرم‌ها برای انجام "لقاح مصنوعی"(IVF) و "تزریق داخل سیتوپلاسمی اسپرم"(ICSI) است.

"تزریق داخل سیتوپلاسمی اسپرم" یا "میکرواینجکشن" یکی از روش‌های مؤثر لقاح آزمایشگاهی در درمان زوجین نابارور است. در این روش در محیط آزمایشگاه، اسپرم با کیفیت و قابل بارور با ابزارهای ویژه‌ای مستقیم به داخل سیتوپلاسم تخمک تزریق می‌شود. در حالت عادی در روش IVF، اسپرم و تخمک جدا شده در محیط آزمایشگاه با هم لقاح پیدا می‌کنند، اما زمانی که تعداد و سرعت اسپرم کم باشد یا تخمک اجازه نفوذ به اسپرم را ندهد، با استفاده از روش ICSI اسپرم به داخل تخمک تزریق می‌شود و مراحل بعدی پیش می‌رود.

این تحقیق جدید که زندگی زوج‌های نابارور را امید می‌بخشد، تحت هدایت "جونیانگ گای" دانشجوی سال دوم دکترا و تحت نظارت "رضا نصرتی" و پروفسور "آدریان نیلد" که هر دو متخصص ریز سیالات در گروه مهندسی مکانیک و هوا فضای دانشگاه "موناش" هستند، انجام شده است.

"گای" گفت: این روش با اعمال یک میدان صوتی با زاویه ۳۰ درجه نسبت به جهت جریان، اسپرم را از مایع منی جدا می‌کند. نیروهای صوتی، اسپرم‌های با کیفیت بالا را از جریان اصلی هدایت کرده و به بیرون سوق می‌دهند و در یک خروجی جداگانه قرار می‌گیرند.

محققان می‌گویند گروه اسپرم‌های جدا شده ۸۳ درصد تحرک دارند. این روش اجازه می‌دهد تا یک فرآیند انتخاب مداوم با توان عملیاتی بالا و متنوع برای جداسازی اسپرم‌های دارای کیفیت بالا انجام شود.

"گای" افزود: نتایج ما نشان می‌دهد که جمعیت اسپرم انتخاب شده دارای درصد قابل توجه و بالاتری از اسپرم های متحرک و پیش رونده(۸۳ درصد) نسبت به نمونه خام اولیه(۵۲ درصد) است.

روش انتخاب اسپرم "صوت در مایع" یا "آکوستوفلوئیدی"(acoustofluidic) ممکن است کلیشه‌های منفی ناباروری را از بین ببرد.

نتایج محققان نشان داد که انتخاب موفقیت آمیز اسپرم‌های با کیفیت بیش از ۶۰ درصد بهبود در حرکت آنها را که توانایی اسپرم‌ها به آن وابسته است، موجب می‌شود و نمونه خوبی را از نظر بالینی برای روش‌های IVF و ICSI ارائه می دهد. همچنین اسپرم‌هایی که از طریق این روش انتخاب می‌شوند، تقریباً ۴۰ درصد بهبود را در یکپارچگی دی ان ای نشان می‌دهد.

"رضا نصرتی" متذکر شد که چگونه میزان موفقیت این روش به پارامترهای مختلف بستگی دارد، اما در نهایت نه تنها به کیفیت اسپرم، بلکه به کیفیت تخمک نیز بستگی دارد.

"نصرتی" گفت: فرآیند ما برای انتخاب اسپرم‌های بهتر در یک بازه زمانی سریع‌تر است، بنابراین امیدوارم این امر بتواند به بهبود نتایج در تولید مثل کمک کند. وقتی این آزمایش به طور کامل اجرا شود، می‌تواند پنجره‌ها و فرصت‌های جدیدی را برای درمان ناباروری باز کند.

وی افزود: ما امیدواریم که با آزمایش بیشتر، فرآیند انتخاب اسپرم "صوت در مایع" ما بتواند فرصت‌های جدیدی را فراهم کند و برای کمک به تولید مثل مفید باشد و به از بین بردن ترس، اضطراب و کلیشه‌های منفی مرتبط با ناباروری کمک کند.

در ۵۰ سال گذشته، نرخ ناباروری افزایش یافته است و اکنون تقریبا از هر شش زوج یکی نابارور است و از این مقدار ناباروری مردان کمتر از یک سوم را تشکیل می‌دهد.

"نصرتی" افزود: آماده سازی و تهیه یا انتخاب اسپرم یک گام اساسی در تولید مثل کمکی است تا درست قبل از باروری تخمک انجام شود. روند بالینی فعلی شامل چندین مرحله شستشو و سانتریفیوژ و یک مرحله انتخاب دستی است و انجام آن تا سه ساعت طول می‌کشد که همچنین می‌تواند برای اسپرم مضر باشد.

اگرچه خیلی زود است که بگوییم چه زمانی این روش برای جدا کردن اسپرم‌ها برای زوجین نابارور، مورد استفاده قرار خواهد گرفت، اما به هر حال این روش بسیار نویدبخش است.

 

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا