مشاهده عوارض مشابه آنفلوانزا در پی تزریق واکسن کرونای روسیه

این روزها اخبار خوب و امیدوار کننده یکی بعد از دیگری در رابطه با ویروس کرونا و مبارزه با آن  در رسانه ها منتشر می شود. پس از انتشار اخباری مبنی بر موفقیت آمیز بودن واکسن های فایزر، مدرنا و آکسفورد، حالا خبری جدید از عوارض و تاثیرات قابل قبول واکسن کرونای ساخته شده توسط روسیه منتشر شده است.

به گزارش سیناپرس ، بر این اساس بررسی های انجام شده نشان می دهد، پس از تلقیح با واکسن کرونای روسیه که با عنوان  Sputnik V شناخته می شود، حدود ۱۰ درصد از داوطلبان با یک سندرم شبیه آنفلوانزا ، از جمله افزایش دمای بدن مواجه شده اند.

در همین رابطه سرگئی گلاگولف ، معاون وزیر بهداشت روسیه ، روز سه شنبه گزارش داد که هیچ واکنش جدی و جانبی پس از تجویز این دارو شناسایی نشده و می توان از این واکسن برای مبارزه با کرونا بهره برد.

وی با اعلام این نکته که یک سندرم شبیه آنفلوانزا تقریباً در ده درصد از افراد تلقیح شده رخ می دهد، افزود: این عارضه معمولا با افزایش درجه حرارت بدن تا بیش از 38 درجه سانتیگراد همراه می شود که که با داروهای ضد التهاب غیراستروئیدی کاهش می یابد. به عنوان مثال ، این عارضه به سادگی با داروهایی مانند استامینافن یا پاراستامول قابل کنترل هستند.

این مقام ارشد وزارت بهداشت روسیه که در سیزدهمین کنفرانس بین المللی پزشکی و کیفیت  2020 سخن می گفت، اعلام کرد که هیچ واکنش جانبی جدی غیر منتظره ای در آزمایشات بالینی مشاهده این واکسن مشاهده نشده است.

به گفته این مقام مسوول، واکسن Sputnik V از مشخصات ایمنی بسیار خوبی برخوردار است و مواردی از واکنش های خفیف  وجود دارد  که طی یک الی  سه روز ناپدید می شوند. وی همچنین اشاره کرد که حدود ۲۴ هزار داوطلب قبلاً در آزمایشات انسانی واکسن Sputnik V شرکت کرده اند. داده های موقت  نشان می دهد که پس از تزریق این واکسن، خطر تا حداقل ۴۲ روز بیش از ۹۲ درصد ایمنی ایجاد می شود.

وی در خاتمه توضیحات خود افزود: من شدیدا امیدوارم كه خیلی زود اطلاعات دقیق مربوط به آزمایشات بالینی این واكسن در نشریات علمی و مراکز تحقیقاتی دارای مجوز از جمله مجلات علمی بین المللی منتشر شود.

گفتنی است در تابستان گذشته ، روسیه اولین کشوری در جهان بود که واکسن ضد ویروس کرونا را که Sputnik V نامگذاری شد ، ثبت کرد. این آماده سازی توسط مرکز تحقیقات ملی اپیدمیولوژی و میکروبیولوژی گامالیا از زیر مجموعه های  وزارت بهداشت روسیه ساخته شد.

آزمایشات اولیه این واکسن از هفتم  سپتامبر در مسکو آغاز شد در حالی که اولین واکسن در نهم سپتامبر به داوطلبان تزریق شد. در مجموع، ۴۰ هزار نفر  در این برنامه شرکت می کنند که ۱۰ هزار نفر از آنها به جای واکسن دارونما دریافت می کنند تا نتیجه آماری دقیق تری از این مطالعات به دست آید.

مترجم: احسان محمدحسینی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا