بازسازی سبک زندگی ساکنان باستانی جنوب شرق آسیا

یک تیم حفاری متشکل از باستان شناسان و محققان به سرپرستی آلیسون کارتر (Alison Carter) باستان شناس دانشگاه سیدنی ، حفاری و کاوش یک خانه معمولی در مجموعه آنگکور وات (Angkor Wat) در جنگل هایی در شش کیلومتری شمال شهر سیم ریپ (Siem Reap ) کامبوج را برای شناسایی و بازسازی  شیوه زندگی مردم عادی دوره امپراتوری خمر ، آغاز کردند .

موضوع فوق از این جهت دارای اهمیت است که تا کنون محققان و باستان شناسان به بررسی باقی مانده های دیدنی و جذاب پایتخت امپراتوری خمر (Khmer Empire) که بین قرون نهم تا پانزدهم میلادی رونق داشته ، متمرکز شده بودند .

آلیسون کارتر طی گزارشی در رابطه با این پژوهش ها  اعلام کرد : " ما زمان زیادی را صرف تمرکز بر معابد و کتیبه های مجموعه آنگکور وات و شناسایی بزرگان این امپراتوری کرده ایم . اما باید بگویم که هنوز ما باید اطلاعات بسیاری را در رابطه با مردم عادی به دست آوریم که به طور قطع در برقراری امپراتوری آنگکور وات مشارکت داشته اند . "

او در ادامه متذکر شد : " من امیدوار هستم که این پروژه بتواند اطلاعات قابل توجهی از مردم عادی آن دوره و سبک زندگی آن ها در اختیار ما قرار دهد . "

قابل ذکر است که این تیم تا کنون توانسته تعدادی از ظروف سفالی ویژه پخت و پز را از این حفاری به دست آورد . باستان شناسان امیدوارند که با پیدا کردن مدارک و شواهد بیشتر بتوانند تصویر شفاف و واضحی از رژیم غذایی و فعالیت های کشاورزی مردم  آن دوره به دست آوردند .

قابل ذکر است که مجموعه تاریخی آنگکور وات در نیمه اول قرن دوازدهم میلادی توسط سوریاوارمان شاه امپراتور خمر از سنگ ساخته شد که عملیات احداث این مجموعه  سی سال به طول انجامید . معبد آنگکور وات به ویشنو خدای هندوها تقدیم شده بود . این معبد تا تاریخ 1432 میلادی در اختیار راهبان و پیروان هندو بود و از آن تاریخ که پایتخت خمرها به پنوم پن منتقل شد . این معبد به یک معبد بودایی تبدیل شده و توسط راهبان و پیروان بودایی محافظت و نگهداری شد .

بر طبق نگرش و ایدئولوژی مردم کامبوج ، آنگکور وات یک ماکت و کپی مینیاتوری از جهان در قالب سنگ است و یک مدل زمینی از جهان هستی را نشان می دهد . برج واقع در مرکز این مجموعه نمادی از کوه افسانه ای مرو Meru   (کوه مقدس در بین ادیان هندو، بودایی و جاین ) که  در وسط جهان قرار دارد و چهار برج دیگر آن به مثابه قله های این کوه است . دیوارهای بیرونی آنگکور وات نمادی از کوهستان های دیگر در اطراف جهان و خندق اطراف این مجموعه به مثابه اقیانوس ها هستند.