افزایش میزان رادیو اکتیو در جنگل های چرنوبیل

پیش از این اعلام شده بود که در آتش سوزی گسترده جنگل های اکراین و مناطق آلوده به رادیو اکتیو ، هیچگونه انتشار آلودگی رادیو اکتیوی بر اثر این حریق وجود ندارد اما در حال حاضر مقامات بازرسی هسته ای اوکراین طی گزارشی اعلام کردند که در برخی از نقاط داخلی منطقه ، در نزدیکی نیروگاه هسته ای چرنوبیل تحت تاثیر آتش سطحی از رادیواکتیو شناسایی شده است .  

بر اساس گزارش کارشناسان ، در نمونه گرفته شده از هوای منطقه آتش سوزی در حومه روستای خالی از سکنه Polesskoye ، میزان سزیوم – 137 (caesium-137) شناسایی شده ، 0.0025 بکرل (واحد بیان شدت پرتوزایی) در هر متر مکعب است که از سطح کنترل تنظیم معیارهای جاری بهداشت کمی بیشتر است .

به عبارت دیگر، اطلاعات به دست آمده از سیستم های موجود نظارت بر وضعیت تشعشع در منطقه ممنوعه و مناطق مجاور نشان می دهد که تغییرات در پارامترهای اصلی از وضعیت پرتو افشانی به جز برای آنهایی که در مناطق تحت آتش سوزی قرار داشته اند ، از سطح قابل قبول تجاور نکرده است . قابل ذکر است که در کیف (Kiev) سطح تشعشعات رادیو اکتیوی در سطح پس زمینه طبیعی است .

پس از پایان عملیات اطفای حریق در پایان ماه آوریل در منطقه جنگلی مجاور نیروگاه چرنوبیل که بر اثر انفجار این نیروگاه در سال 1986 میلادی دچار آلودگی رادیو اکتیوی شده بود ، سازمان خدمات اضطراری اوکراین طی بیانیه ای ضمن اعلام رسمی پایان یافتن حریق در این مناطق در ماه آوریل ، اطلاعات فنی مرتبط با انتشار مواد رادیو اکتیو را منتشر کرده و اعلام کردند هیچ نوع افزایشی در میزان مواد رادیو اکتیو مشاهده نشده است . بر اساس گزارش های پیشین ، این آتش سوزی در مناطق ممنوعه جنگلی اطراف نیروگاه اتمی چرنوبیل رخ داده و مساحتی بالغ بر 2 هزار و 600 کیلومتر مربع را شامل می شده است .

آتش گرفتن مجدد علف های خشک مناطق ممنوعه جنگلی اطراف نیروگاه اتمی چرنوبیل سبب شد تا در 29 ژوئن آتش سوزی دیگری برپا شود و در حدود 130 هکتار توسط حریق بسوزد . خدمات اضطراری اکراین اعلام کرد : در مجموع 24 وسایل نقلیه آتش نشانی و 117 مامور مقابله با آتش در این عملیات شرکت داشته اند . قابل ذکر است که در این عملیات یک مرکز متحرک آتش نشانی و یک گروه واکنش سریع تشکیل شده بود که در محل آتش سوزی مشغول فعالیت بودند . علاوه بر آن ، خدمات اضطراری برای حفظ سلامت آتش نشانان و ماموران این مرکز ، در منطقه ممنوعه مستقر شد تا از هر گونه خطر عمده جلوگیری شود.

در خاتمه لازم به توضیح است که سیزیم-137 یکی از آلاینده های رادیواکتیو بسیار خطرناک است که به آسانی در خاک ، رسوبات و همچنین در موجودات زنده انباشته می شود .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا