کاهش ابتلا به کووید19 در سفرهای بین شهری

به گزارش هلث دی، نتایج تحقیقات نشان می‌دهد، پایین بودن هر چهار شیشه خودرو و نشستن مسافر در صندلی عقب در سمت مخالف راننده، می‌تواند انتشار ویروس را کاهش دهد.

محققان به رهبری ورگس متایی، از گروه فیزیک دانشگاه ماساچوست در آمهرست ایالات متحده اظهار کردند: "با این روش، الگوی جریان هوا در داخل خودرو می‌تواند به‌طور بالقوه خطر انتقال را کاهش دهد".

دکتر آمش آدالجا دانش‌آموخته مرکز امنیت بهداشت جان هاپکینز در بالتیمور ایالات‌متحده گفت: در هوای سرد یا مرطوب به دلایل مختلف پایین بودن شیشه‌های خودرو ممکن است عملی نباشد، بنابراین هنگام مسافرت افراد با خودرو، برای به حداقل رساندن خطر باید از ماسک صورت استفاده شود.

بر اساس گزارشی که در تاریخ چهارم دسامبر به‌صورت آنلاین در مجله Science Advances منتشرشده، طبق آزمایش‌های انجام‌شده توسط گروه تحقیق متایی، اگر هوا در زمان رانندگی مساعد باشد، پایین بودن همه پنجره‌ها باعث ایجاد دو جریان هوای متمایز در خودرو می‌شود.

محققان با شبیه‌سازی حرکت خودرویی با سرعت ۵۰ مایل در ساعت گفتند که فشار هوا در نزدیکی شیشه‌های عقب بیشتر از فشار هوا در جلو خودرو است. به همین دلیل هوا تمایل دارد از عقب وارد ماشین شود و از طریق شیشه‌های جلو خارج شود. در هر شبیه‌سازی راننده کمی بیشتر از سرنشین در معرض خطر است. محققان توضیح دادند که هرگونه تنظیم جریان هوا از طریق باز شدن پنجره‌ها محافظت کاملی در برابر عفونت نخواهد داشت و استفاده از ماسک توسط هر دو سرنشین خودرو برای کاهش خطر ضروری است.

انتقال از راننده به مسافر (A) نمودار وسیله نقلیه  (B) نمودار میله‌ای، میزان جرم هوا را که به مسافر می‌رسد و از راننده منشا می‌گیرد (C) نقشه‌های حرارتی که انتقال از راننده را برای موارد مختلف باز و بسته بودن شیشه خودرو نشان می‌دهد. توجه داشته باشید که قطعه خط A-D در قسمت جلوی خودرو قرار دارد و جهت جریان در (c) از چپ به راست است. خطوط منحنی نشان دهنده پنجره های باز و خطوط ممتد پررنگ نشان دهنده پنجره‌های بسته است. منبع تصویر: دانشگاه براون

محققان همچنین سناریوهایی را با چهار شیشه بالا و در زمان پایین بودن هریک از شیشه‌های خودرو نیز آزمایش کردند. بالا بودن همه شیشه‌ها خطرناک‌ترین سناریو بود، زیرا ویروس کرونا در بیشتر فضاهای بسته بسیار مسری است. پایین بودن سه شیشه بهتر از دو شیشه باز بود، اما اینکه کدام‌یک از شیشه‌ها بسته باشند، تفاوت قابل‌توجهی ایجاد می‌کند.

در سناریوهایی که راننده یا مسافر آلوده هستند، بستن نزدیک‌ترین شیشه به فرد غیر آلوده و یا باز بودن تمامی شیشه‌ها بیشترین محافظت را ایجاد می‌کند.

محققان خاطرنشان کردند که در شبیه‌سازی دینامیکی سیالات محاسباتی آن‌ها از خودرو سدان (خودرو سواری معمولی) و مشابه شکل بدنه تویوتا پریوس استفاده ‌شده است، بنابراین ممکن است الگوهای جریان هوا در سایر وسایل نقلیه مانند کامیون‌ها، مینی ون‌ها و خودروهای رو باز را به‌طور دقیق پیش‌بینی نکند.

این شبیه‌سازی‌ها ممکن است نشان ندهد که جریان هوا و مدت‌زمان طولانی وجود ذرات ویروسی در هنگام وزش باد شدید یا سایر شرایط مسیر باد چگونه است.

نتایج این تحقیق تاثیر زیادی در اقدامات کاهش عفونت برای صدها میلیون نفر از افرادی که در سراسر جهان از خودروهای سواری و تاکسی برای رسیدن به مقصد استفاده می‌کنند مهم خواهد بود تا رویکردهای ایمن و کم‌خطر در سفر شهری را رعایت کنند.

آدالجا تاکید کرد که هر زمان افراد باهم در یک فضای بسته قرار بگیرند، خطر انتقال بیشتر می‌شود.  به همین دلیل تلاش برای ایجاد فضایی مشابه فضای باز برای کاهش انتشار ویروس از قابلیت زیست‌شناختی زیادی برخوردار است.

در این تحقیق فقط مدل‌های دو سرنشین مورد بررسی قرار گرفتند، اما هرچه تعداد افراد داخل یک وسیله نقلیه بیشتر باشد، در صورت آلوده شدن فرد خطر انتقال نیز بیشتر می‌شود.