مسابقات بین المللی بزرگداشت چایکوفسکی

بر اساس روال همه ساله ، مسابقات یادبود چایکوفسکی ، آهنگساز مشهور و بین المللی اهل روسیه ، با حضور بزرگان موسیقی کلاسیک برگزار شد . این رقابت ها با عنوان پانزدهمین دوره از رقابت های بین المللی چایکوفسکی 15th International Tchaikovsky Competition از روز پنج شنبه دوم جولای ( برابر با یازدهم تیر ماه )  در سالن گالا به میزبانی کشور روسیه برگذار شد .  در این مراسم ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اعلام کرد : " رقابت های بین المللی چایکوفسکی همواره یکی از افتخارات روسیه باقی خواهد ماند و این مسابقات برجسته ، یکی از برجسته ترین و معتبر ترین رقابت های موسیقیائی در سراسر جهان محسوب می شود . در این رویداد فرهنگی ، چهره های مختلفی از سراسر جهان با عشق به آثار این آهنگساز و موسیقی دان افسانه ای ، گرد هم آمده و این موضوع نشان دهنده نیاز جامعه جهانی به مباحث معنوی و هنری است . "

پیتر ایلیچ چایکوفسکی از مشهور ترین موسیقی دانان روسیه محسوب می شود که آثار وی دارای شهرتی جهانی هستند . وی در روز هفتم می سال 1840 میلادی در وتکینسک روسیه متولد شد . در جوانی موفق به ورود به نخستین دانشکده موسیقی روسیه شده و در مکتب موسیقی آنتون روبنشتاین در سن پترزبورگ به تحصیل موسیقی پرداخت . وی در ادامه به عنوان استاد موسیقی در هنرستان موسیقی مسکو به تدریس پرداخت .

از این هنرمند نامدار ؛ آثار متعددی برجای مانده است . عمده آثار وی شامل تعدادی سمفونی ، کنسرتو ، باله ، اپرا و … است . بسیاری از کارشناسان چایکوفسکی را یک موسیقی دان بین المللی می دانند که بسیار فراتر از مرزهای موسیقی روسیه بود . گفتنی است  وی در طول حیات خود مدتی را به عنوان رهبر ارکستر در اروپا و آمریکا بود .

سرانجام این موسیقی دان مشهور و برجسته روسیه در ششم نوامبر سال 1983 و در سن 53 سالگی بر اثر ابتلا به بیماری وبا درگذشت .

از مهمترین آثار او می توان به شش سمفونی که مشهور ترین آن ها را اندکی پیش از مرگش  با عنوان پاتتیک ساخته بود ؛باله دریاچه قو ، باله زیبای خفته و باله فندق شکن اشاره کرد .

منبع

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا