ارتباط ساختار مویی دیواره رگ‌ها با درمان دیابت کشف شد

جزایر لانگرهانس مجموعه‌ای از سلول‌های درون لوزالمعده هستند که تولید انسولین را بر عهده دارند. رگ‌های خونی جزایر لانگرهانس شبکه‌ای از حفره‌های متعدد دارند که امکان تبادل مولکول‌ها را از دیواره رگ‌ها فراهم می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری ساینس، اکنون محققان با استفاده از موش‌ها نشان دادند شکل‌گیری و عملکرد این رگ‌ها تحت تأثیر ساختارهای مویی موجود روی سلول‌های اندوتلیال قرار دارند.

اختلال در عملکرد این ساختارهای مویی موجب کاهش کارآیی جزایر لانگرهانس می‌شود و رگ‌های خونی جدیدی که تولید می‌شود دارای قطر بیشتر و حفره‌های کمتری هستند. پیامد این وضعیت، کاهش کارآیی دیواره رگ‌ها در انتقال گلوکز به سلول‌های بتا است.

دیابت به علت ناتوانی بدن در تولید یا مصرف انسولین به وجود می‌آید. انسولین ماده‌ای است که توسط لوزالمعده تولید می‌شود و نقش آن استفاده از قند به عنوان عظیم‌ترین منبع انرژی بدن است.

قند خون بالا به مرور زمان بر تمام ارگان‌های بدن تأثیر می‌گذارد و منجر به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیه، نابینایی، ناتوانی جنسی و عفونت‌های منتهی به نقص عضو می‌شود.

در قاره آسیا بیش از ۲۳۰ میلیون نفر به دیابت مبتلا هستند. با توجه به شیوع چاقی و سازگاری سریع با سبک زندگی غربی در آسیا پیش‌بینی می‌شود تعداد افراد مبتلا به دیابت تا سال ۲۰۴۰ میلادی به بیش از ۳۵۵ میلیون نفر برسد.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه eLife منتشر شده است.