آخرین اطلاعات از جهش ویروس کرونا در ایران

دکتر محمد علی ملبوبی معاون فناوری پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری در گفتگو با مهر گفت: تعداد جهش های ویروس کرونا با فراوانی بیش از ۵ جهش در هر مکان ژنی ویروس از دو ماه پیش تا کنون از ۲۸ مورد به ۳۵ جهش در ۲۰۳ نمونه بیمار ایرانی رسیده است.

مجری طرح ردیابی ژنتیکی ویروس کرونا در ایران با بیان اینکه بیش از نیمی از این جهش ها اختصاصی ایران بوده اند، گفت: از این تعداد، ۲۵ جهش موجب تغییر در توالی پروتئین ها شده که نیازمند بررسی دقیق تر است.

 نایب رئیس انجمن بیوتکنولوژی ادامه داد: از جمله جهش«Val۳۷۸Ile در ژن NSP۲» در ۷۸ درصد نمونه ها و «جهش Leu۳۶۰۶Phe در ژن NSP۶ » در ۶۰ درصد نمونه ها دیده شده که یافته قابل توجهی هستند.

ملبوبی خاطر نشان کرد: جهش« Ser۳۳Arg » در پروتئین نوکلئوکپسید که در پاسخ ایمنی بدن نقش دارد، در ۳۰ درصد نمونه های ایرانی دیده شده و جالب این است که تا کنون در سایر کشورها گزارش نشده و می توان گفت جهش اختصاصی ایران است.

مجری طرح ردیابی ژنتیکی ویروس کرونا در ایران عنوان کرد: جهش «Asp۶۱۴Gly در ژن Spike» که جهشی رایج در اروپا است در ۲۴ درصد نمونه های ایرانی از فروردین ماه ۹۹ نیز گزارش شده است.

وی در ادامه تاکید کرد: جهش ها اغلب باعث تغییر اساسی نمی شوند ولی رصد آنها به صورت مداوم امری ضروری است.

ملبوبی خاطر نشان کرد: البته تعداد کل جهش های شناسایی شده بیشتر است اما به دلایلی مانند خطای نمونه برداری و توالی یابی و وجود جهش های مختلف در حین تکثیر در بدن میزبان، ما فراوانی وجود بیش از ۵ جهش در یک مکان ژنی را به عنوان شاخص جهش یک ژن در جمعیت در هر مرحله از آنالیز گزارش می کنیم.

به گفته وی از آنجا که ویروس برای تکثیر به بدن میزبان نیاز دارد، سرایت و تکثیر و در نهایت استقرار در هر جمعیتی با میزان رفت و آمد افراد جامعه با هم ارتباط مستقیم دارد. هرچه تجمع افراد با ویروس های جهش یافته در  جامعه بیشتر باشد، احتمال کاهش شدت شیوع بیماری دیرتر اتفاق می افتد.

وی اضافه کرد: باتوجه به نتایج بدست آمده، مهمترین راه حل پیشنهادی با توجه به جهش های مشاهده شده در ایران، کاهش توزیع و اختلاط جهش ها در بین جمعیت های مختلف است. این مهم از طریق کاهش ارتباط انسان ها با یکدیگر به صورت استفاده از ماسک، حفظ فاصله اجتماعی و عدم مسافرت امکان پذیر است.

ملبوبی تاکید کرد: یافتن ارتباط میان جهش های شناسایی شده با شدت سرایت و ابتلا به این بیماری از موضوعاتی است که نیاز به بررسی عمیق تری دارد.

وی ادامه داد: تیم پژوهشی در پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک و زیست فناوری آمادگی خود را جهت ادامه این پژوهش در جهت بررسی جنبه های مختلف جهش های گزارش شده بر شدت سرایت و ابتلا، اثر گذاری داروهای کاندید و ارائه مدلی جهت پیش بینی موارد مشابه یا استفاده در مدیریت همه گیری این بیماری را در صورت فراهم کردن شرایط همکاری با مراکز مختلف از طرف دستگاه های زیربط را اعلام می دارد.

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا