آینده جاده ها در گرو علائم ترافیکی هوشمند

محققان لهستانی موفق به تولید علائم جاده ای هوشمندی شده اند که از رادار داپلر، ویدئو و رادار صوتی و همچنین ایستگاه های هواشناسی برای نظارت بر ترافیک جاده و شرایط آن به منظور هشدار به موقع به رانندگان در زمان بروز خطرات و جلوگیری از برخورد در بزرگراه ها استفاده می کنند.
این پروژه تحقیقاتی کاربردی که توسط دانشگاه صنعتی گدانسک لهستان به انجام رسیده است، در 179 اُمین اجلاس انجمن صوتی آمریکا ارائه شده است.
به گفته این محققان، «ما می توانیم یک سنسور موسوم به بردار صوتی را کالیبره نموده و از آن برای اندازه گیری حجم ترافیک بزرگراه ها و شمارش وسایل نقلیه از طریق تجزیه و تحلیل سر و صدایی که هنگام عبور از آن ها ساطع می شود استفاده کنیم».

به گزارش سیناپرس،آنها می گویند:این کار ما همچنین امکان مقایسه کارایی روش های مایکروویو با روش های رادار صوتی را فراهم می کند. در این راستا، از سیگنال های به دست آمده از طریق رادار داپلر می توان به عنوان منبع مرجع استفاده کرد.
مزایای اصلی این طرح آن است که هیچ سیگنالی منتشر نمی کند و مانند سنسورهای داپلر در معرض تداخل الکترومغناطیسی نیست. همچنین یک حسگر بردار صوتی امکان تجزیه و تحلیل سیگنال های صوتی را برای ارزیابی وضعیت جاده از لحاظ رطوبت یا خشکی فراهم می کند.
مجریان این تحقیق اظهار داشته اند:اگرچه سنسور بردار صوتی دقت کمتری نسبت به رادار داپلر در شمارش خودرو دارد و قادر به اندازه گیری سرعت خودرو با همان دقت نیست، اما مزایایی کلیدی دارد که آن را نسبت به سنسورهای داپلر برتر می کند.

به گزارش سیناپرس،بنابراین نتایج و به عنوان بخشی از این پروژه، هم اکنون علائمی در حال طراحی هستند که می توان آنها را روی یک پایه متحرک قرار داد یا بالای جاده آویزان کرد. این علائم سرعت توصیه شده را به روز نموده و به صورت پویا به نمایش می گذارند. این کار به طور خودکار توسط یک ماژول الکترونیکی نصب شده در تابلوی جاده انجام می شود.
همچنین این علائم از طریق فناوری V2X یا همان فناوری ارتباط خودرو با همه چیز، که به کمک آن، وسیله نقلیه می تواند با تلفن های هوشمند و اتومبیل های دارای بلوتوث و سایر وسایل الکترونیکی دیگر ارتباط برقرار کند، داده های خود را با وسیله نقلیه رد و بدل می کنند.

نویسنده: محمدرضا دلفیه

 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا