آیا این تصویر واقعا نشان دهنده سطح استرس شماست؟

یکی از تصاویری که به زبان های مختلف در شبکه های اجتماعی، وبسایت های سرگرمی و حتی کانال های پزشکی کشورهای مختلف از جمله ایران گسترش زیادی یافته و به کرات بازنشر شده است، تصویر فوق محسوب می شود که در ذیل آن پیامی به این شرح ارائه شده است:

این عکس توسط دانشمندان نورولوژیست ژاپنی اختراع شده است!

چند ثانیه به عکس خیره شوید! اگر حرکتی مشاهده نکردید، شما آدم آرام و بی استرسی هستید! اگر حرکتی مشاهده کردید شما آدم نسبتا استرسی هستید و اگر این حرکت تداوم داشت و قطع نشد شما آدم پُر استرسی هستید. گفتنی است در بسیاری از این پیام ها، تصویر ارائه شده به فردی به نام پرفسور یاماموتو نسبت داده شده است.

در این گزارش به بررسی میزان صحت این موضوع و ارتباط حرکت تصویر ارائه شده با میزان استرس واقعی شما می پردازیم.

در ابتدا از منظر علم روان شناسی باید به این موضوع اشاره کرد که این توهم نوری به عنوان نمونه ای از یک تصویر ثابت که به نظر می رسد در حال حرکت است جالب توجه است ، اما هیچ ابزار تشخیصی برای اندازه گیری سطح استرس به کمک تصاویر اینچنینی وجود نداشته و از سوی دیگر این تصویر توسط یک متخصص مغز و اعصاب ژاپنی ایجاد نشده است.

بررسی های انجام شده در دنیای اینترنت نشان می دهد که این تصویر درواقع توسط یک هنرمند و تصویرگر اوکراینی به نام یوری پراپادیا ایجاد شده که خود وی در صفحه شخص اینستاگرام خود توضیح داده که این اثر را بر اساس کار آکیوشی کیتائوکا ، استاد روانشناسی ژاپنی و متخصص در درک بصری و توهمات بصری انجام داده است.

این هنرمند اکراینی در این مورد می نویسد: من این توهم نوری را در تاریخ 26 سپتامبر 2016 در محیط نرم افزاری Adobe Illustrator ترسیم و برای ایجاد آن ، از اثر Akioshi Kitaoka الهام گرفته ام.

این تصویر ماحصل یک حرکت سفید و سیاه روی زمینه ای رنگی است که کانون دید انسان را به حرکت در می آورد و به نظر می رسد شخص در حال مشاهده حرکت جزئیات تصویر است.

در واقع باید به اطلاع شما برسانیم که این تصویر هیچ ربطی به استرس نداشته و روان درمانگر ژاپنی یاماموتو هاشیما نیز هیچ ارتباطی با این تصویر ندارد.

موضوع جالب تر این است که در جستجوهای انجام شده مشخص شد هیچ پزشک متخصص اعصاب و روانی در ژاپن با عنوان یاماموتو هاشیما واقعاً وجود ندارد.

مترجم: مریم عالمی

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا