کشف راهی برای پیش بینی زمان فوران آتشفشان

دانشمندان "دانشگاه استنفورد" برای به دست آوردن اطلاعاتی در مورد شرایط قبل و هنگام فوران این آتشفشان، بلورهایی/کریستال‌هایی  (crystals )در ابعاد میلی متر به دست آمده از فوران آتشفشان کیلاویا هاوایی در سال ۱۹۵۹ را مورد بررسی قرار دادند.

دانشمندان پس از تجزیه و تحلیل کریستال‌ها دریافتند که کریستال‌ها دارای یک الگوی عجیب و غریب هستند و ساختار آنها شگفت آور است. دانشمندان اظهار کردند که کریستال‌ها توسط موجی در ماگمای زیرسطحی تشکیل شده‌اند که این موضوع جهت جریان و ساختار کریستال‌ها را تحت تأثیر قرار داده است.

"جنی ساکیل"(Jenny Suckale)، استادیار ژئوفیزیک دانشکده علوم زمین، انرژی و محیط زیست دانشگاه استنفورد گفت: من همیشه این شک را داشتم که این کریستال‌ها جالب‌تر و مهمتر از آن چیزی هستند که ما به آنها اعتبار می‌دهیم.

وقتی یک آتشفشان فوران می‌کند، گدازه به سطح زمین می‌رسد و توسط جریان دمای هوا خنک حرکت می‌کند و به سرعت کریستال‌های الیوین و حباب که به طور طبیعی وجود دارند را به دام می‌اندازد. این روند آنقدر سریع در طول فوران اتفاق می‌افتد که کریستال‌ها نمی‌توانند رشد کنند.

شبیه سازی جدید مبتنی بر بررسی شکل گیری کریستال‌های این آتشفشان درک محققان از جریان تنوره آتشفشانی کیلاویا را افزایش می‌دهد. تنوره آتشفشانی(Volcanic pipe‎) نوعی ساختمان زمین‌شناسی زیرزمینی است که بر اثر فوران شدید و با سرعت فراصوت آتشفشان‌های با منشأ عمیق پدید می‌آید. تنوره‌های آتشفشانی نوعی دالان آتشفشانی به‌ شمار می‌روند. تنوره آتشفشانی از یک مخروط ژرف و باریک از ماگمای جامد تشکیل شده و معمولاً از یکی از دو نوع سنگ کیمبرلیت یا لامپروئیت پدید آمده است. این سنگ‌ها نشان‌دهنده ترکیب منابع عمیق ماگمایی در جایی است که زمین سرشار از منیزیم است.

"میشل دی بندتو"(Michelle DiBenedetto) دانشجوی دکترا این مطالعه گفت: هیجان انگیز است که ما می‌توانیم از این فرایندهای مقیاس کوچک برای درک این سیستم عظیم استفاده کنیم. این داده‌ها برای پیشبرد تحقیقات آینده ما در مورد خطرات احتمالی فوران آتشفشان مهم است، زیرا اگر بتوانم موج فوران آتشفشانی را اندازه گیری کنم، می‌توانیم جریان ماگما را محدود کنم.

منبع:ایسنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا