نخستین ماده تشکیل دهنده منظومه شمسی را به زمین آورد

پس از گذراندن ۶ سال در فضا، سفینه ژاپنی توانست به زمین بازگردد و در بخشی از صحرای جنوبی استرالیا فرود آید. این سفینه فضایی اکنون تعدادی سنگ‌های فضایی را با خود به همراه دارد. این دومین باری است که قطعات و موادی از فضا به زمین منتقل می‌شود.

دانشمندان ژاپنی اکنون قصد دارند با مطالعه بر روی سنگ‌های فضایی از جنس و نوع آن‌ها باخبر شوند و  احتمال وجود زندگی خارج از جو زمین را بسنجند. از آن جا که هدف اصلی سفینه ژاپنی Hayabusa 2 بازگرداندن مواد فضایی به زمین بود، فرود آمدن آن در خاک استرالیا نقطه قوت ماموریت آژانس فضایی ژاپن به حساب می‌آید.
Hayabusa 2 زمانی که در سال ۲۰۱۴ به فضا فرستاده شد، چهار سال را به جست و جوی سیارک Ryugu اختصاص داد. این سفینه سپس یک سال و نیم بخش‌ها و سنگ‌های موجود در سیارک مذکور را بررسی کرد و تعدادی از آن‌ها را برای انتقال به زمین در محفظه بار خود قرار داد. دانشمندان اکنون برای دسترسی به سنگ‌های فضایی هیجان بسیاری دارند و ژاپن در حال حاضر سعی دارد سریعاً سفینه خود را به محل تحقیقاتی مورد نظر برساند. سنگ‌های جمع‌آوری شده از سطح سیارک Ryugu می‌توانند اطلاعاتی را از ابتدای شکل‌گیری منظومه شمسی در اختیار دانشمندان قرار دهند.

این سیارک همانند ذره‌ای از تمامی داده‌های منظومه شمسی است که می‌تواند پاسخی برای سوالات بی‌نهایت دانشمندان باشد. بر اساس اطلاعات منتشر شده، سیارک مذکور از ابتدای شکل‌گیری منظومه شمسی وجود داشته و طی ۴.۶ میلیارد سال گذشته هیچ‌گونه تغییری در آن ایجاد نشده است. به همین جهت انتظار می‌رود مواد تشکیل دهنده سنگ‌های این سیارک با نمونه‌های اولیه تشکیل دهنده منظومه شمسی یکی باشند. دانشمندان با مطالعه این مواد می‌توانند نحوه شکل‌گیری اولیه زمین را با دقت بیشتری توضیح دهند و به رازهای بسیاری پی ببرند.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا