استفاده از سلول های بنیادی برای درمان ریزش مو

سینا پرس : پژوهشگران از ابداع روش جدیدی برای رشد مو در انسان خبر دادند . این روش کچلی و تاسی را در زنان و مردان در سراسر جهان رفع خواهد کرد . دانشمندان به تازگی موفق شدند تا با استفاده از سلول های بنیادی پرتوان انسانی و سلول هایی که قادر هستند به انواع سلول های مختلف بدل شوند ،  به رشد موهای جدید دست پیدا کنند .

در این روش ، سلول های بنیادی که از جنین انسان گرفته شده اند  ، با تقلید پاپیل یا ریشه ای مو در پوست ،  نوعی از سلول های چرخه فولیکول مو را تشکیل داده ،  غده مو را کنترل کرده و چرخه رشد را عادی موها را ایجاد می کنند .

پاپیل پوستی ( زائده بافتی ریشه مو در پوست ) از سلول های بالغ می تواند در آزمایشگاه رشد کند اما به سرعت قدرت خود را از  دست می دهد . لازم به ذکر است که پاپیل پوستی توسعه یافته از سلول های بنیادی ایجاد نشده اند .

دکتر الکسی ترسکیخ (Alexey Terskikh) استادیار دانشگاه و پژوهشگر ارشد برنامه (Development, Aging, and Regeneration Program) از موسسه تحقیقات پزشکی سانفورد برنهام (Sanford Burnham) در کالیفرنیای ایالات متحده امریکا در این رابطه توضیح می دهد : " ما روشی را ابداع کردیم که در آن از سلول های بنیادی پرتوان انسانی برای ایجاد سلول های جدیدی که قادر به شروع رشد موی انسان باشد ، استفاده شده است . "

او در ادامه اظهار داشت : " در این روش بهبود قابل توجهی در به وجود آمدن و رشد مو ، نسبت به روش های فعلی که در پیوند فولیکول های مو موجود از یک بخش سر به قسمت دیگر تکیه می کند ، دیده می شود. در روش سلول های بنیادی ، روش جدید ، منبع نامحدودی از سلول های بیمار را برای پیوند آماده می سازد و به فراهم ساختن فولیکول های مو محدود نمی شود .

دکتر ترسکیخ در ادامه توضیحات بیشتری درباره این روش درمانی ارائه داده و می گوید : پژوهش ها و آزمایش هایی که بر روی موش ها انجام شد ، نشان می دهند که پیوند سلول های پاپیل پوستی بنیادی قادر به رشد مقدار قابل توجهی از مو خواهد بود . تنها مشکلی که در این میان وجود دارد این است که این سلول های ساقه مو که اخیرا تولید شده ، در یک الگوی اتفاقی رشد کرده اند ؛ به طوری که هر مو در جهات مختلف و در زوایای متفاوتی رشد می کند . در نتیجه ممکن است موهای رشد پیدا کرده به واسطه این روش کمی به هم ریخته و شلوغ به نظر برسد اما من تصور می کنم که افراد تاس و یا کم مو ، بودن این موهای به هم ریخته را به نداشتن آن ترجیح می دهند . 

لازم به ذکر است که محققانی که به این ابداع دست یافتند، در حال حاضر به دنبال سرمایه گذارانی هستند که بتوانند آن را وارد بازار جهانی سازند .

این تحقیقات و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره مجله PLOS ONE به چاپ رسیده است .

منبع
 

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا