ایران از کدام کشور واکسن کرونا خریداری می کند؟

 نزدیک ۱۰ ماه است که کرونا وارد کشور شده و هنوز هیچ راه درمانی برای این بیماری پیدا نشده و همچنان دانشمندان به دنبال واکسن درمانی کرونا هستند؛  البته چند کشور از جمله روسیه،  ایران،  آمریکا و بریتانیا مدعی شده‌اند که به زودی به واکسن مقابله با کرونا دست پیدا می‌کنند اما سوال اصلی اینجاست که ایران از کدام کشور‌ها واکسن‌ کرونا دریافت خواهد کرد.

سرمایه گذاری کشورهای مختلف برای خرید واکسن

سیما سادات لاری  درباره خرید واکسن کرونا توسط کشورمان گفت: هنوز واکسن مورد تایید سازمان بهداشت جهانی معرفی نشده ولی ما اقداماتی برای پیش خرید این واکسن انجام داده ایم؛ همانطور که بارها هم گفته شد، واکسن های کشورهای مختلف در کوکس ارائه می‌شوند، ۱۸۰ کشور در آنجا سرمایه گذاری کرده اند تا بتوانند واکسن بخرند. با توجه به اینکه شعار بهداشت جهانی توزیع عادلانه واکسن است؛ کشور ما هم مثل بسیاری از کشورهای دیگربرای خرید سرمایه گذاری کرده است اما هنوز هیچ واکسنی توسط کشور ما خریداری نشده است. این واکسن ها  پس از تولید، خریداری شده و وارد کشور می شوند. ضمن اینکه در حال مذاکره با دیگر کشورها هم هستیم .

وی با تاکید بر اینکه ۲۰ درصد از واکسن مورد نیاز کشور از خارج تهیه می شود و برای بقیه این واکسن روی تولیدات داخلی حساب کرده ایم گفت: رقابت برای تولید و در اختیار گرفتن واکسن بسیار زیاد است و واکسن های تولید جوابگوی تمام مردم دنیا نخواهد بود. دانشمندان کشور ما به جد در حال تلاش برای ساخت این واکسن و همکاران ما هم در کمیته واکسن پیگیر خرید واکسن تایید شده توسط سازمان بهداشت جهانی هستند.

از سه مسیر واکسن‌ را تامین می‌کنیم

سعید نمکی وزیر بهداشت نیز در خصوص وضعیت تامین واکسن گفت: از سه مسیر تامین واکسن برای بیماران را دنبال می‌کنیم یک مسیر بحث واردات است که ما عضو مجموعه کواکس هستیم. از این مجموعه که سازمان جهانی بهداشت به عنوان یک ساز و کار برای تهیه واکسن برای همه کشورها در نظر گرفته است ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن را تامین خواهیم کرد که هر فردی باید دو دوز تزریق کند.

نمکی اظهار کرد: این واکسن ها برای حدود ۸ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر گروه آسیب‌پذیری افراد بالای ۶۵ سال به اینکه بیماری های خاص و زمینه‌ای دارند را در قالب کواکس پیش خرید کردیم که به محض اینکه ده همه دنیا توزیع کنند ما هم آن را دریافت می‌کنیم و تزریق می‌کنیم.

ایران در راه تامین واکسن کرونا

با این حال به نظر می‌رسد ایران یکی از مشتری‌های کواکس است و اگر واکسنی برای درمان بیماری کرونا پیدا شود، قطعا ایران که عضو کواکس است به عنوان یکی از مشتری‌ها از واکسن ضد کرونا بهره مند می‌شود؛  البته نباید فراموش کرد که ایران خود نیز یکی از تولیدکنندگان واکسم کرونا است.

منبع:برنا

No tags for this post.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا